*pettson* skrev:magnusd skrev:Problemet löst. Verkstaden hade lite problem med höger och vänster.
Mekanikern: "Vid närmare eftertanke var det nog höger sida som var dålig"
Så Nytt OK höger, nya klossar hö+vä och nya skivor hö+vä. Så nu verkar allt vara riktigt igen.
Tack för alla svar. /Magnus
Bestäm dej. Det högsta värdet är fortfarande felaktigt oavsett om det beror på klossar eller fastsatta klossar.
Det lägsta hade normalvärde. Det borde nästan din verkstad veta tycker man.
Huvudsaken är ju att det jämnat ut nu och är klockrent likvärdigt. Då menar jag exakt lika.
Men det vore ju roligt att veta exakt vad dom gjorde istället för att vara svävande.
Vad är det som är svävande? Verkstaden hade sagt fel. Det var vänster som var renoverat nyligen och höger som var dålig.
1. Verkstaden sade att vänster sida var dålig. Nedslitna klossar och tjärvande ok. Kunde dock ej åtgärda då delar ej fanns hemma.
2. Besiktning. Anmärkning höger bak. Ojämn bromsverkan och pulserande broms. 1.9 vänster, 0,8 höger.
3. Ställer frågan här eftersom jag inte förstår men gärna vill göra det.
4. Tillbaka till verkstaden. Frågar även dem. Då säjer mekanikern att han tagit fel. Det var nog höger sida ändå.
5. Byttes. OK höger. Klossar hö + vä. Skivor Höger + vä. Vänster OK var helt Okey eftersom det var relativt nytt. Höger sidas OK var helt kass!
Så det är nog inte jag som ska bestämma mig. Det är nog verkstaden som ska fundera över vad de säjer till kunden.
Pulserandet är borta och allt känns ok. Den är inte bromstestad, men jag återkommer med resultatet av det.
Frågade även om bromsvärdet. Fick svar att 0.9 - 1.0 är aningen för lite. Tror dock mer på dig Pettson så nya bromstestet ska bli spännande.
To be continued....
