- tis 18 jul 2006, 18:37
#51974
Vi följer ditt äventyr med spänning...
Om du har lite pengar över kan du ju demontera styrenheten/erna och ta den till en Biliaverkstad. De har nämligen särskild diagnostikutrustning för just dessa. Då vet du iaf om det är den det är fel på.
Placering:
Inuti kåpan intill motorns kamremhus. Påfyllningsmynningen för spolarvätska sitter precis framför den.
Det kan sitta upp till tre moduler i den. Sett framifrån är modulen tillvänster automatlådestyrning (TCM) den i mitten motorstyrmodulen (ECM) och den till höger tändstyrmod (ICM- endast på vissa modeller - LH3.2 Jetronic). Det är ECM och ICM som du skall ta till Bilia.
Kan du svara på följande frågor?
Vad har du för motortyp?
Om du inte vet svara på följande:
Har du turbo? Står det 20 Valve eller bara DOHC på motorblocket?
Hur många styrmoduler har du, har du automatlåda?
Ta en titt på rörstycket som går ut till vänster om luftfilterkåpan till insuget, det sitter en kabel ansluten där. Hur många stift sitter det i denna kontakt, är det 2 eller 3 st?
Jag kan nämligen ta fram vad det skall vara för spänningar på styrmodulens stiftanslutningar så att du kan kontrollera dessa själv. Det finns tre olika typer av styrenheter för denna årgång: LH3.2 Jetronic (EZ 129K med separat modul för styrning av tändning - ICM) , Motronic 4.3 och Fenix 5.2.
/G