Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frigge
Batteriet kan göra så att tex klockan nollar sig. Det händer om spänningen sjunker under en viss volt vid startförsöket,inte helt ovanligt på V70 "gamla modellen"

/Fredrik
av Jonaz77
Skall nog ta och köpa mig ett nytt batteri och fixa de "felen" som jag har hittat och hoppas på det bästa. Man kan ju hoppas på att det inte är värre än såhär. :shock:

// Jonas
Användarvisningsbild
av g00ey
Vi följer ditt äventyr med spänning...
Om du har lite pengar över kan du ju demontera styrenheten/erna och ta den till en Biliaverkstad. De har nämligen särskild diagnostikutrustning för just dessa. Då vet du iaf om det är den det är fel på.

Placering:
Inuti kåpan intill motorns kamremhus. Påfyllningsmynningen för spolarvätska sitter precis framför den.

Det kan sitta upp till tre moduler i den. Sett framifrån är modulen tillvänster automatlådestyrning (TCM) den i mitten motorstyrmodulen (ECM) och den till höger tändstyrmod (ICM- endast på vissa modeller - LH3.2 Jetronic). Det är ECM och ICM som du skall ta till Bilia.

Kan du svara på följande frågor?
Vad har du för motortyp?

Om du inte vet svara på följande:
Har du turbo? Står det 20 Valve eller bara DOHC på motorblocket?
Hur många styrmoduler har du, har du automatlåda?
Ta en titt på rörstycket som går ut till vänster om luftfilterkåpan till insuget, det sitter en kabel ansluten där. Hur många stift sitter det i denna kontakt, är det 2 eller 3 st?

Jag kan nämligen ta fram vad det skall vara för spänningar på styrmodulens stiftanslutningar så att du kan kontrollera dessa själv. Det finns tre olika typer av styrenheter för denna årgång: LH3.2 Jetronic (EZ 129K med separat modul för styrning av tändning - ICM) , Motronic 4.3 och Fenix 5.2.
av Jonaz77
Sådär!

Nu är bilen fixad. :D
Det jag gjorde var att laga den trasiga kabeln, bytte batteri och pillade lite med jordkablarna. Sen startade den på första försöket. Kan det vara en kortslutning i batteriet som gjorde att felen uppkom? Det är min tanke iaf. Men jag kan ju inte så mycket om bilar heller. Är iaf glad att den funkar igen. Men det är en grej med tomgången på den nu, den går ner väldigt när man bromsar eller trycker ner kopplingen för att sen hoppa upp på sin normala nivå. Har varit så nångång tidigare, även då efter ett batteribyte. Men efter ett tag försvann problemet och den var som vanligt. Någon som vet vad det kan bero på.
Tack för alla tips jag fick.

Ha det gött i värmen

Mvh Jonas
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]