Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#703615
SubMarine skrev:Nackdelen är att markeringarna på kamdreven dock inte stämmer med kamaxlarnas position längre.
Och nackdelen att INTE släppa på kamdreven är att kammarna kommer vrida sig några grader och eventuellt orsaka massa skojiga fel.


Du sa att det var en kundbil? Betyder det att du jobbar på verkstad då? Isf blir jag mörkrädd :shock:
av SamSam
#703616
SubMarine skrev:Problemet är snarare att kamdrevens position inte visar kamaxelns faktiska position iom att dreven är justerbara. Man kan alltså inte läsa ut kammarnas position utifrån att titta på markeringarna på dreven. När man ställer in kamtimingen med tolkar så kan man släppa lite på skruvarna till kamdreven för att få dreven att "ta upp slacket" istället för kamaxlarna när man släpper på spännaren så att remmen spänns. Markeringarna på dreven kan då flytta sig en aning även fast kammarna och vev är stilla. Då får man helt exakt kaminställning. Nackdelen är att markeringarna på kamdreven dock inte stämmer med kamaxlarnas position längre.
Ja jag känner till detta med ställbara kamdrev.. men hur ska jag kunna fastställa kammens verkliga postion om jag har tändlägesgivare/kamaxelgivare på baksidan av insugskammen, och ett täcklock på avgassidan (ja den kan man ta bort..)
av SamSam
#703617
Lucif3r skrev:
SubMarine skrev:Nackdelen är att markeringarna på kamdreven dock inte stämmer med kamaxlarnas position längre.
Och nackdelen att INTE släppa på kamdreven är att kammarna kommer vrida sig några grader och eventuellt orsaka massa skojiga fel.


Du sa att det var en kundbil? Betyder det att du jobbar på verkstad då? Isf blir jag mörkrädd :shock:


Okej, jag släpper lite på bultarna slänger på kamremmen moturs, ställer kamdrevet så den spänner upp remmen slackande, går över till avgasdrev där jag också släpper på skruvarna, drar över remmen, ner på v-pump, spännaren, spänner upp spännaren så visaren står kl 12 (+20grader temp)

drar runt motorn 2 varv, nu står kammar och dreven var?!, och hur vet jag kammarnas position efter detta?

din övriga fråga hör inte till här..
Senast redigerad av 1 SamSam, redigerad totalt 0 gånger.
av SamSam
#703620
Vill tillägga att jag idag provade förflytta spridarna och upptäckte att på insugsventilerna på 3och5an var de väldigt blött av bensin, nästan en liten pöl, avgaserna lukta väldigt starkt av bensin också

den förbränner inte alls på 3 o 5an misstänker jag o fettar på för mkt, får invänta en nya lambdan
av *pettson*
#703625
Men skärp dej.. Hur ska lambdasonden veta att fetta på för just 3:an och 5:an? Har du då fått ett plötsligt spridarhaveri?
Vore allt dyngsurt så skulle inte heller det berätta någonting i det här läget. Bilen har ju inte gått normalt ännu så hur skulle den fått normalt med bränsle?
Vet du ingenting om motorstyrning innan du river i den? Nu blir jag som Lucif3r totalt mörkrädd :cry:
Riv du av kamremmen. Se till att göra dej en tolk, eller använd den ni förhoppningsvis har. Lås kamaxlarna. Ställ vevaxeln där den ska förväntas vara enligt markeringen som är till för det.
Känns även det oprecist så inhandla biltemas kit med både kamaxel och vevaxeltolk i. Det är billigt men fungerar. Lås alltihopa med tolkar.
Lägg på kamremmen där den ska vara, låt dreven ta upp slacket och ingen annanstans och lämna lambdasonden utanför detta.
Låt den stackars kunden få sin bil.
av SamSam
#703722
*pettson* skrev:Men skärp dej.. Hur ska lambdasonden veta att fetta på för just 3:an och 5:an? Har du då fått ett plötsligt spridarhaveri?
Vore allt dyngsurt så skulle inte heller det berätta någonting i det här läget. Bilen har ju inte gått normalt ännu så hur skulle den fått normalt med bränsle?
Vet du ingenting om motorstyrning innan du river i den? Nu blir jag som Lucif3r totalt mörkrädd :cry:
Riv du av kamremmen. Se till att göra dej en tolk, eller använd den ni förhoppningsvis har. Lås kamaxlarna. Ställ vevaxeln där den ska förväntas vara enligt markeringen som är till för det.
Känns även det oprecist så inhandla biltemas kit med både kamaxel och vevaxeltolk i. Det är billigt men fungerar. Lås alltihopa med tolkar.
Lägg på kamremmen där den ska vara, låt dreven ta upp slacket och ingen annanstans och lämna lambdasonden utanför detta.
Låt den stackars kunden få sin bil.
Kanske ska tillägga att de arbetsordern innefatta också byte av en lambda, och efter monterat nya sonden så gick bilen så pass dåligt att den inte kunde hålla tomgången själv, antagligen fick jag en trasig sond elr felaktig sond, och vi vet att vi haft problem med våra sonder tidigare, så därför inväntar jag en orginal

Efter att jag monterat tbax den trasiga sonden så gick bilen MYCKET bättre än med den nya, men misständningar på cyl3&5.

Snälla be inte mig skärpa mig, jag söker bara lite tips, jobbar inte mkt med volvo (mest VAG) jag vet vad jag gör, att använda tolkar ska inte behövas på denna motor, men jag har inte uteslutit att göra de.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#703736
SamSam skrev:jag vet vad jag gör, att använda tolkar ska inte behövas på denna motor, men jag har inte uteslutit att göra de.

Nej, du vet INTE vad du gör. Tolkar SKA användas på dessa motorer. Alla andra sätt är FEL.
Detta fick jag bekräftat av volvo själva när jag frågade om prisuppgift på ett kamremsbyte (vill ha papper på det, därför ska jag lämna in den) och passade på att fråga om dom använde tolk. Deras svar? "Givetvis, annars blir det ju helt fel".

Att folk skiter i tolkar på sina egna bilar bryr jag mig inte i, det är upp till dom.
Men eftersom du säger "kundbil" utgår jag ifrån att du jobbar på verkstad, och då ska man montera saker och ting rätt. Kan man inte utföra ett jobb på korrekt sätt ska man inte åta sig jobbet.
av SubMarine
#703754
Fast vad jag har förstått så används inte alltid tolkar när man byter kamremmen på verkstäderna. Tar för lång tid att sätta dit dem då man måste demontera mer grejor. Dock när man har loss kamkåpan ska de användas har jag för mig att jag läst. Står inget i VIDA:s avsnitt för kamremsbyte på B5254T om tolkar. Min bil har fått remmen bytt två gånger. Det vore rätt intressant att fixa tolk och se hur grejorna står egentligen :)
av *pettson*
#703812
Vet man vad man gör så är ju inte lambdasond ett problem att tala om eftersom bilen inte använder den förräns efter 180 sekunder. Således har den inget med ojämn gång vid start att göra. Den kan heller aldrig reglera så två spridare jobbar mera än andra.
XC70 D4 Brusten multirem.

Hej. Då har även min bil råkat u[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Tack för utförligt svar! Att limma prydn[…]

Visa din semesterbil(d)

När det inte är någon semester inp[…]

Jag handlar mest på www.trodo.se numera. D&a[…]