Lite trist att tester görs för sällan. Menar finska testet är sedan 2003. Det andra är också ett gammalt test som cirulerar på internet.
Mer intressant att en finner filtret i toppen den andra i botten. Men som alla andra förändras alla och det vore kul med ett färskt test.
Här är lite ovetenskapliga tester. Alltså lite mera naturnära. Man sågar isär och jämför. Notera att det gäller alla filtertyper. Men det är läsvärt eftersom man ser vad *orginal* är och vad pirat är i uppskattad kvalitet. Ibland är det dyrkade orginal inte riktigt vad man tror. Ibland är det hatade *pirat* inte heller vad man tror.
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... torder=asc
Det enda jag rakt av kan säga är att MÅNGA då menar jag MÅNGA monterar saker fel när saker strular. Men inte fel på det sätt man tror när ordet kommer upp.
ALLT man gör med sin bil utgår ifrån att man skruvar vid plus 20 grader. Nej det är inget skämt..
Det är så att allt med gummipackning ska monteras vid den tempen. Alla luftfilter, alla metalldelar.. Ja allt.
Att förbanna saker för att man står i minus 13 grader och byter t.ex luftfilter och det är trögt att pressa ned i boxen är inte riktigt rättvist.
Det är säkert skillnad på skummet i ett filter så dom beter sej olika vid den tempen. Men filtret ska monteras vid plus 20 grader och när filterburken väl är stängd skiljer ingenting vid minus 13 då du åker runt. Att byta ett oljefilter ska ske vid plus 20 grader för gummipackningen ska vara mjuk nog och den ska vara smord vid monteringen. Det är så allt är lagt enligt standard. Alltid rumstempererat vid byte av reservdelar.
Märkligt? Tja ingenting är faktiskt konstruerat för att bytas ute på vintern eller längs vägen trots att man kan behöva reparation längs vägen. Man monterar inte heller kalla saker på en varm motor eller tvärtom. Man tar inte saker som legat i kofferten i några dagar mitt i vintern och monterar på några minuter i GDS hallen utan att värma upp sakerna. Allt enligt dom regler som finns vid mekanikerjobb, reglerna är för att undvika problem och gäller alla som sysslar med mekanik.
Att ha ett hett motorblock och montera en pump på som är iskall brukar kosta ett läckage inom några minuter. Eller i värsta fall en spricka då det blir spänningar i pumpen. Dom som sysslar med entreprenadmaskiner och lastbilar har lite annorlunda detaljer. Samma regler gäller för större reparationer givetvis men dom har lite speciella gummisorter till filter och annat som fungerar fint vid lägre temperaturer eftersom dom i mångt och mycket måste jobba ute i helt andra miljöer.
Börjar vi sänka tempen så kan jag lätt tänka mej att det börjar utkristallisera sej åt alla möjliga håll för vad som anses bra eller dåligt. Den som då klarar situationen är bäst och den som failerar är sämst, trots att kanske ingen av dom är dålig. Bäst jag säger det med innan nån gör ett inlägg om det för att poängtera: Torkarblad ska klara alla temperaturer och det är inte dom vi pratar om.
När man talar om backventiler och överströmningsventiler i filter så är det alltid bra att först ta reda på: Ska det ens sitta en backventil i mitt filter, eller om där ska finnas en överströmningsventil? Med andra ord inte vara rädd eller förbanna något som inte ska finnas.
Alla har inte samma konstruktion där filtret har dessa, en del har konstruktionen där oljepumpen eller dess framledning har samma funktioner. Så du måste veta vad du ska ha innan du vet om där är ett fel.
Inget filter är gjort för att ha 5000rpm med en iskall bil. Ingen normal varvar heller en iskall bil så högt. Det som kan hända är att oljan är trög och då hinner inte bypassventilen med att flöda tillräckligt, man bygger ett enormt tryck och man antingen spräcker filtret eller skjuter tätningen.
ALLA bilar skickar oljan igenom överströmningen när oljan är kall. Det renas absolut ingenting förräns oljan är varm (60+ eller varmare). Vid 5000 rpm strömmar inte all olja igenom oljefiltret överhuvudtaget på någon bil ens med varm motor. Ett filter som flödar dom minutlitrarna med den reningen vore gigantiskt, våra filter är inte gigantiska och vi har heller inte det behovet. I själva verket öppnar överströmningsventilen på högvarv och runt 10% av oljan passerar filtret.
Kul vore iallafall att se om där finns färska tester på hur saker och ting står sej idag.