Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
#702728
Lucif3r skrev:
Perc skrev:
Lucif3r skrev:Orginal rostar rätt fort det också, iaf till 940.
Det är samma oljefilter på alla volvomotorer från PV'n fram tills det sena 90-talets S/V70. :) Sen blev det insatsfilter.

Men nu pratar vi om bränslefilter...
:oops:

Läste fel.
av Andreasace
#702805
När man pratar "original" så är det faktiskt "Volvo Original" man pratar om.
En original del betyder inte att det är samma märke.

Enkelt förklarat, en orginaldel är ev samma eller bättre kvalitet än den del som satt i bilen när den var ny.

När en bil tillverkas av bilproducent som till exempel Volvo är det lätt att tro att alla delar på bilen tillverkas av dom själva. I Själva verket så kommer cirka 80% av alla delar till bilen från underleverantören som är experter inom just sitt område. Biltillverkarna rekommenderar alltid en originalreservdel från just dom, men det som är viktigt för dig och din bil är att reservdelen har rätt kvalitet och inte vilket märke som stor på kartongen.

Ang Biltema så har dem förnärvarande en reklamationsprocent på ca 0,6 %.
Och det är ganska lågt, med tanke på hur mycket dem säljer.
Men sedan är uppgifterna inte helt korrekta då alla inte reklamerar. Men andelen är relativt liten.


Ang första inlägget om vad man kan köpa på biltema så är det lite upp till en själv.
Min personliga syn är att köpa saker på Biltema som det är större pris skillnad på.
När det gäller service delar så köper jag tändstift, motorolja och luftfilter på Biltema.
Oljefilter köper jag hos Bilia.

Jag har kört Biltemas oljefilter utan problem, men jag har ändå bilia på vägen, priset är ca 50kr i skillnad och så är Volvos filter snyggare :)
av Tommty
#702925
Andreasace skrev: Ang Biltema så har dem förnärvarande en reklamationsprocent på ca 0,6 %.
Och det är ganska lågt, med tanke på hur mycket dem säljer.
Men sedan är uppgifterna inte helt korrekta då alla inte reklamerar. Men andelen är relativt liten.
Liten reklamationsprocent ja. Men det har ingenting med att göra att dem har "dåliga filter".

ENDA gången du kan reklamera ett filter (bränsle,olje,luft w/e) är om det är ett fabriksfel, d.v.s skadat,fel,fyller inte sin funktion eller ej vad som beskrivs.

att det inte renar lika bra som volvo orginal är ej en godtagbar reklamation, Enda gången man kan göra det är om biltema själv skriver att det ska fungera lika bra som orginal eller bättre. Men då måste Köparen och bevisa själv att den gör det. För att om biltema skriver ut det har dem självklart även testat det.

Och denna typ av "reklamation" är enormt mycket högre än vad man faktiskt tror, men många bryr sig inte heller om bilar utan kollar hellre på priset än produkten.

Sen är inte biltema uselt, hade oljefilter på min gamla golf, dock var den värd 4000:- så sparade varendra krona på delar som man "var tvungen" att byta.
av Andreasace
#702931
Här har du lite att läsa bland tester, med bla Biltemas olje filter.
Sedan står det på förpackningen, Biltema Original.
dvs det rör sig om "original" och vad det innefattar har jag redan skrivit

http://www.pajero4x4.ru/oiltest.html

The Finnish car magazine "Tuulilasi" compared oil filters in its latest
issue. The filters tested were all for Toyota Corolla with A-series engine.

http://tos.pp.fi/koukku/suodattimet/olju.pdf

Volvo 9,3
Bosch 9,0
Fiaam 8,9
Fram 8,9
Mann 8,9
Uniclean 8,7
Crosland 8,3
Clean 8,0
Teho Filter 7,8
Champion 7,5
Full 7,4
Biltema 7,2
Purolator 7,2
M-filter 6,8
Knecht 6,0


Tommty skrev:
Andreasace skrev: Ang Biltema så har dem förnärvarande en reklamationsprocent på ca 0,6 %.
Och det är ganska lågt, med tanke på hur mycket dem säljer.
Men sedan är uppgifterna inte helt korrekta då alla inte reklamerar. Men andelen är relativt liten.
Liten reklamationsprocent ja. Men det har ingenting med att göra att dem har "dåliga filter".

ENDA gången du kan reklamera ett filter (bränsle,olje,luft w/e) är om det är ett fabriksfel, d.v.s skadat,fel,fyller inte sin funktion eller ej vad som beskrivs.

att det inte renar lika bra som volvo orginal är ej en godtagbar reklamation, Enda gången man kan göra det är om biltema själv skriver att det ska fungera lika bra som orginal eller bättre. Men då måste Köparen och bevisa själv att den gör det. För att om biltema skriver ut det har dem självklart även testat det.

Och denna typ av "reklamation" är enormt mycket högre än vad man faktiskt tror, men många bryr sig inte heller om bilar utan kollar hellre på priset än produkten.

Sen är inte biltema uselt, hade oljefilter på min gamla golf, dock var den värd 4000:- så sparade varendra krona på delar som man "var tvungen" att byta.
av NilsO
#702968
Hur illa går det egentligen för en motor utan oljefilter, då? Eller med ett filter som är så "grovt" att det aldrig behöver bytas.

För det är ju mot det man borde jämföra. Om skillnaden i slitage utan filter/med filter börjar märkas efter, säg, 10 mil lär ju kvaliteten på filtret vara väldigt viktig. Om skillnaden inte börjar märkas förrän efter 10 000 mil kan ju valet mellan ett aningen bättre filter eller ett aningen sämre bara ha marginell inverkan på motorns livslängd.
av Andis
#703002
Vilket fint test du lagt upp Andreasace

Tackar för det synd bara att man inte kan finska.

Men ska höra med en polare om han kan läsa det och berätta lite sjaskiga detaljer

Med vänlig hälsning,
Andis
av *pettson*
#703029
Lite trist att tester görs för sällan. Menar finska testet är sedan 2003. Det andra är också ett gammalt test som cirulerar på internet.
Mer intressant att en finner filtret i toppen den andra i botten. Men som alla andra förändras alla och det vore kul med ett färskt test.

Här är lite ovetenskapliga tester. Alltså lite mera naturnära. Man sågar isär och jämför. Notera att det gäller alla filtertyper. Men det är läsvärt eftersom man ser vad *orginal* är och vad pirat är i uppskattad kvalitet. Ibland är det dyrkade orginal inte riktigt vad man tror. Ibland är det hatade *pirat* inte heller vad man tror.
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... torder=asc

Det enda jag rakt av kan säga är att MÅNGA då menar jag MÅNGA monterar saker fel när saker strular. Men inte fel på det sätt man tror när ordet kommer upp.
ALLT man gör med sin bil utgår ifrån att man skruvar vid plus 20 grader. Nej det är inget skämt..
Det är så att allt med gummipackning ska monteras vid den tempen. Alla luftfilter, alla metalldelar.. Ja allt.
Att förbanna saker för att man står i minus 13 grader och byter t.ex luftfilter och det är trögt att pressa ned i boxen är inte riktigt rättvist.
Det är säkert skillnad på skummet i ett filter så dom beter sej olika vid den tempen. Men filtret ska monteras vid plus 20 grader och när filterburken väl är stängd skiljer ingenting vid minus 13 då du åker runt. Att byta ett oljefilter ska ske vid plus 20 grader för gummipackningen ska vara mjuk nog och den ska vara smord vid monteringen. Det är så allt är lagt enligt standard. Alltid rumstempererat vid byte av reservdelar.
Märkligt? Tja ingenting är faktiskt konstruerat för att bytas ute på vintern eller längs vägen trots att man kan behöva reparation längs vägen. Man monterar inte heller kalla saker på en varm motor eller tvärtom. Man tar inte saker som legat i kofferten i några dagar mitt i vintern och monterar på några minuter i GDS hallen utan att värma upp sakerna. Allt enligt dom regler som finns vid mekanikerjobb, reglerna är för att undvika problem och gäller alla som sysslar med mekanik.
Att ha ett hett motorblock och montera en pump på som är iskall brukar kosta ett läckage inom några minuter. Eller i värsta fall en spricka då det blir spänningar i pumpen. Dom som sysslar med entreprenadmaskiner och lastbilar har lite annorlunda detaljer. Samma regler gäller för större reparationer givetvis men dom har lite speciella gummisorter till filter och annat som fungerar fint vid lägre temperaturer eftersom dom i mångt och mycket måste jobba ute i helt andra miljöer.

Börjar vi sänka tempen så kan jag lätt tänka mej att det börjar utkristallisera sej åt alla möjliga håll för vad som anses bra eller dåligt. Den som då klarar situationen är bäst och den som failerar är sämst, trots att kanske ingen av dom är dålig. Bäst jag säger det med innan nån gör ett inlägg om det för att poängtera: Torkarblad ska klara alla temperaturer och det är inte dom vi pratar om.

När man talar om backventiler och överströmningsventiler i filter så är det alltid bra att först ta reda på: Ska det ens sitta en backventil i mitt filter, eller om där ska finnas en överströmningsventil? Med andra ord inte vara rädd eller förbanna något som inte ska finnas.
Alla har inte samma konstruktion där filtret har dessa, en del har konstruktionen där oljepumpen eller dess framledning har samma funktioner. Så du måste veta vad du ska ha innan du vet om där är ett fel.
Inget filter är gjort för att ha 5000rpm med en iskall bil. Ingen normal varvar heller en iskall bil så högt. Det som kan hända är att oljan är trög och då hinner inte bypassventilen med att flöda tillräckligt, man bygger ett enormt tryck och man antingen spräcker filtret eller skjuter tätningen.
ALLA bilar skickar oljan igenom överströmningen när oljan är kall. Det renas absolut ingenting förräns oljan är varm (60+ eller varmare). Vid 5000 rpm strömmar inte all olja igenom oljefiltret överhuvudtaget på någon bil ens med varm motor. Ett filter som flödar dom minutlitrarna med den reningen vore gigantiskt, våra filter är inte gigantiska och vi har heller inte det behovet. I själva verket öppnar överströmningsventilen på högvarv och runt 10% av oljan passerar filtret.
Kul vore iallafall att se om där finns färska tester på hur saker och ting står sej idag.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#703060
Bra att du tog upp det där med rumstemperatur. Det är inte alls många som tänker på det (inklusive mig själv ska jag erkänna, dock har jag varmgarage, men iaf...)

Dessvärre finns det ju också väldigt många som startar bilen när den stått ute i kyla, sen gasar på som en galning. Och som du säger, det kan sluta med både det ena och det andra.
Men givetvis är det biltemas fel då :wink:
av BGA
#703693
Någon skrev ovan att Volvo original bara till en liten del är tillverkat av Volvo. Kanske några plåtbitar dom knycklat till i Olofström. Resten är köpt hos stora kända tillverkare och packat i blå kartong. Dessa delar kan ju oxå köpas på Mekonomen,autoexperten etc. Vid mina senaste renoveringar har jag jämfört priser på dessa erkända kvalitetsfabrikat och det har alltid inneburet att jag köpt rubbet hos Volvo- som jag oxå räknar med skulle ge mig en fördel om nån del skulle vara defekt. T.ex. om kamremmen pajar. Ett exempel: den speciella? växellådsoljan i V70 kostade ungefär hälften på Volvo jämfört med en av ovannämnda firmor. Kuriosa: när jag jobbade på volvo för mer 20 år sedan, så fick man rervdelspriset över disk genom att multiplicera inköpspriset med 12, sen tillkom moms förstås.
Biltema: Någon skrev att dom har en reklamationsprocent på 0,6%. Stämmer kanske på hela sortimentet (byggklossar. skruvar, kulspetspennor mm), men definitivt inte på bilreservdelar. Mycke skit kommer från Kina. Jag köper aldrig broms/säkerhetsdelar från Biltema. Parkeringsbromsbackarna är feldimensionerade så de är mkt svåra att justera så att SBP godkänner(omvittnat i många forum). På främre oken lossnar gummidammasken så man kan se kolven och den rostar omedelbart. Gängade hålet för bromsrörsnipplen är för djupt så röret bottnar inte när nipplen dragits i botten=läckage. Ja listan skulle kunnat gjorts längre.
Jag känner dessutom en kille som jobbade som inköpare på Biltema/Hbg och handlade just från Kina. Jag skulle alltså kunna skriva betydligt mer men avstår. Biltema behövs och är en bra prispressare på de andra tillbehörsfirmorna. Biltemas verktyg har alltid varit av hög kvalitet och innovativa.
Oljor o övriga kemikalier köper jag i Ullared för nästan halva Biltemapriset.
av Andreasace
#703909
Tror inte du köper helsyntet olja för runt halva priset för 4 liter på GEKÅS, det skulle vara runt 149kr för 4 liter, möjligen delsyntet. Men det är bara vad jag tror. Gärna bilder :)

Handbromsbackar håller jag med om att dem inte 100% anpassade, men antar att dem passar flera bilmärken, detta är för att minska lager yta.

Har aldrig haft problem med bromsok från Biltema på varken min 745 eller V70.
Bytte bromsok bak på en polares v70 för runt 3år sedan, då låg det en kopparring till varje ok i asken...
Så det tätade. vet inte om det medföljer fortfarande eller om folk missar.

Tycker alltid det är lika kul med historier... jag har en polare... ... ... jag har en polare och hans polares brors mammas föredetta rumskompis som delade säng med fett-ola Christer i mjölby....
Brukar aldrig vara historier om en själva som jobbar på dessa företag :)
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw