Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ptja, man kan väl få allt att lira. Men vill man ha så lite jobb som möjligt ska man bara byta ut delar till dom delar som är rekommenderade till just din årsmodell och motor.

Mycket passar rakt av mellan alla volvos vitblockare, men mycket gör inte det också. "generalfelet" man gör är väl att man helt enkelt sätter dit en del som inte hör hemma på den motorn egentligen.
Användarvisningsbild
av js1
Det är klart du har en motorlampa. Har du tur är det bara den som behöver bytas. Nu är ju inte det gjort i brådrasket eftersom hela överdelen av instrumentpanelen måste bort och sen lyfter du hela instrumenthuset uppåt för att ur det. SEN är det lätt att byta lampan. Drag ventilationsmunstyckena rakt utåt så hittar du skruvar där bakom. Handskfacket måste också bort. Nu tror jag ju inte att lampan löser dina startproblem.

Har du kollat tomgångsventilen? Den sitter under det svarta plastskyddet över gasspjället. Du kan ju lossa slangen efter ventilen till insuget (inte mellan ventilen och luftrenaren)
och provstarta. Tomgången kommer att rusa men du märker ju om den startar direkt. Ber du en kompis starta kan du själv hålla ett finger i slangöppningen och reglera tomgången.
Den ventilen sköter motorns tomgång som du också hade problem med så den kanske är kass. Bor du i Malmö har jag en ventil liggande.

Sen skriver du att den är törstig. Vad är törstig för dig? Det är ju inte världens snålaste motor, speciellt inte i stadskörning och kommer man från en diesel kanske man får en chock.
Användarvisningsbild
av taxi
Jag vet inte vilken som kallas "tändlägesgivare", så har du bytt den som läser på svänghjulet eller avgaskamaxeln?
Tänkte på din skumma varvräknare, den går nämligen också på svänghjulsgivaren.
av SteveReno
Måste börja med att säga tack för alla tips och snabbt går det oxå!!!
Ang.lampskrället kan det mycket väl vara så att den helt enkelt slutat lysa bara och som man säger vila ifrid.
Tomgångs ventilen är en sak som säkert kan spöka kikade och kontsaterade att slangen från luftfiltret till ventilen var lite risig så en ny slangbit sattes på har inte hunnit kolla det med att ta av slangen till insuget.
Ang givaren är det den som sitter påavgaskammen som jag bytt men ska göra ett byte på den som sitter på veven oxå.
Ser ut att gå sisådär en platta pilsner och en helg i garaget :) Törstig:uppskattar att det åtgår c:a 1,5l /mil borde nog vara närmare 1,0 eller??
Ha en trevlig helg så kommer rapport på måndag!!
Användarvisningsbild
av js1
Den borde väl ligga mellan 0,8 i lugn landsvägskörning till 1,2 i stan på vintern med många kallstarter. Lycka till och återkom gärna med feedback!
Användarvisningsbild
av taxi
Byt inte delar på måfå nu! Luft/vacumläckage kan ställa till med en hel del, så åtgärda sånt först.
av SteveReno
Hej på er!!
Har nu lagt ner lite tid på bilen och efter att ha bytt båda tändlägesgivarna (den på kammen och den på veven) upplever jag att den drar mindre har gjort en "långsväng" på 50mil och då låg förbrukningen runt 0,8-0,9 helt ok tycker jag.Ang start problemet så har det blivit bättre men när bilen är varm strular den ibland. En tanke efter som den enda felkod som man får är miljölampan fortfarande,kan det ha med lambdasond att göra??
Allla vaccum slangar och koplingar ser hela ut och har inga "torrsprickor". Sen vet man ju inte om någon tidigare har micklat runder med dem så att några ev. har hamnat på fel plats så att säga!?

Ha en go helg.

Eddie

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]

EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]

Min mätare satt ovanför subframen innanf[…]