Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hur gör dom på märkesverkstad när man lämnar in för handbromsjobb på V/S 70? Jag har svårt att tro att dom på bilia gör som beskrivning ovan, montera på trumma hjul o hele skiten och åker ut o kör en sväng, sen hissar upp och tar av allt igen, spänner lite till, på med allt igen sen av med allt igen för att spänna ytterligare. Det måste väl ändå gå att få till det rätt på en gång.
Spänner man ut backarna lika mycket räcker det väl med att efterspänna på vajern?
Fritzell skrev:Hur gör dom på märkesverkstad när man lämnar in för handbromsjobb på V/S 70? Jag har svårt att tro att dom på bilia gör som beskrivning ovan, montera på trumma hjul o hele skiten och åker ut o kör en sväng, sen hissar upp och tar av allt igen, spänner lite till, på med allt igen sen av med allt igen för att spänna ytterligare. Det måste väl ändå gå att få till det rätt på en gång.
Spänner man ut backarna lika mycket räcker det väl med att efterspänna på vajern?
Jag vet inte men det skulle kunna va på två sätt;

1 Montera Volvo original

2 Sätta backarna stenhårt för att sedan slita in bara en gång. (Såhär kommer jag göra om det ska göras igen)
Om man justerar bak vid hjulet med hjälp av justerskruven i överkant på bromsbackarna så kommer inte vajern spännas.
Det enda som händer är att bromsbackarna går isär i överkant.
Vajern verkar på nedre delen av bromsbackarna.
Och justerskruven inne i kupen spänner vajern. Bara att ta loss mittkonsoen och kolla om man inte tror det funkar så.
Spänner man justerskruven tillräckligt mycket, så kommer bromsarna till slut låsas.
Men en dålig inställning bak, ska inte kompenseras med en inställning fram, och kommer inte funka något vidare heller.
Däremot så ställer man nog ofta justeringen bak alldeles för löst, då man inte orkar snurra bromsskivan med samma kraft som 1,5 T bil. Har bytt med både biltemas och volvos backar och upplever att bägge funkar sisådär om man ställer in för löst bak vid bromsskivan. Däremot så har jag ju råkat ut för biltema-backar med konstruktionsfel.
TobbeViktor skrev:Om man justerar bak vid hjulet med hjälp av justerskruven i överkant på bromsbackarna så kommer inte vajern spännas.
Det enda som händer är att bromsbackarna går isär i överkant.
Vajern verkar på nedre delen av bromsbackarna.
Och justerskruven inne i kupen spänner vajern. Bara att ta loss mittkonsoen och kolla om man inte tror det funkar så.
Spänner man justerskruven tillräckligt mycket, så kommer bromsarna till slut låsas.
Men en dålig inställning bak, ska inte kompenseras med en inställning fram, och kommer inte funka något vidare heller.
Däremot så ställer man nog ofta justeringen bak alldeles för löst, då man inte orkar snurra bromsskivan med samma kraft som 1,5 T bil. Har bytt med både biltemas och volvos backar och upplever att bägge funkar sisådär om man ställer in för löst bak vid bromsskivan. Däremot så har jag ju råkat ut för biltema-backar med konstruktionsfel.
+1

Bara för att förtydliga lite för mycket kan jag säga att min spak öppnar backarna nån cm, max 3 i underkant... Detta innebär ju i praktiken att vill du ha nån påverkan övre delen på backarna så snackar vi glapplöst i överkant!
Då är det väl som sagt bara spänna ut i överkant så det i princip tar i trumman och sen efterspänna på spaken?
En metod är ju att sätta i 2 hjulbultar i trumman och lägga en kofot eller liknande emellan för att få lite känsla så spar man ju en del tid på att hissa ner och köra en bit och hissa upp igen.

Generellt är detta med manuell spänning ändå en bra lösning. Jag vet inte hur många timmar jag lade ner på min gamla Golf 3 med självjustering.. trots att jag hade bytt ALLT (inkl trumma) blev det ändå inte bra!
Såhär i efterhand tror jag att det skulle kunna varit en lösning med hårdare fjäder till självjysteringskilen för varje gång man plockade av trumman hade den vandrat iväg åt "fel" håll.
Är glad att jag inte äger den bilen längre...
Bränsletryck B230fb.

Hejsan. Mitt bränsletryck ligger på 2,2[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]