Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vigg
Och idag hämta jag ut den. Damn! 2 vardagar från klick till i handen :D 1050:- inkl frakt...sug på den Bilia :P
Det var rätt sond också. Fast det stod FoMoCo/ denso på den. Och istället för made in japan...made in spain. Så nu luktar det paella i hela bilen...
Fungerade gjorde det också..plug and play no more felkod 8)

Kan tillägga att jag lödde om abs-boxen oxå (HELVETE att få isär och såg inga fel men) och sedan dess så ...inga fler abs/tracs lampor tända.
av vigg
HATA elektronik :evil:
Gick ett par dagar och nu så tändes motorlampan igen.
P0133 02 sensor circuit slow response (B1-S1)
Vad fan har hänt?..måndagsex jag fått?
Please help!
av Tommty
det känns ju vara något annat än just detta som "spökar"

Systemen gör oftast rutinkontroller, problemen kan försvinna i 2 veckor och sedan komma tillbaka, nästa gång 2 dagar.

För jag antar att du kopplade in den nya, nollade felkoder och sedan körde. Sen fick du tillbaka samma felkod(er)?

Du är säker att det är den främre sonden?

är ingen expert, bara lite feedback som kan hjälpa :D
av vigg
Ja, jag kopplade in nya lamdan och raderade gamla felkoden innan jag startade bilen.
Nej, första felkoden var P 0130 och den nya p0133.
Jag har försökt få svar på om b1-s1 är främre lamdan och vad jag kommit fram till är att det är den främre.
Raderade nya koden igår och har nu kört några km och motorlampan har ej tänts ännu.
Edit: ytterligare 2-3 mil och ingen lampa ännu...
Användarvisningsbild
av taxi
Lite googling på nya koden ger avgasläckage som möjlig bov, hade du kollat sånt noga?
av vigg
Så..det tog 30 mil så tändes lampan igen.
Under denna tid har jag bytt bränslefilter och kört i en flaska STP injection cleaner.
Nu var det P0171.
B1 too lean
Bilen småhackar ibland och tvekat och gungat iväg på 1:an en bunt ggr.
Jävla skitelektronik.
Hur kollar jag enklast efter vakumläckor på insugssidan?, startgas?
av *pettson*
Det kan ju vara skitelektronik. Det kan också vara så att det är begränsad kunskap hos felsökaren trots allt, som gör att problemen inte försvinner.
Men den insikten brukar vara så att säga sällsynt i hela vårt långa land. Oavsett om det är hemma eller på verkstad.
Har du kollat två viktiga saker innan du svär på bilen?
1/ Har lambdan full spänning på förvärmningen? Går den kall blir den slö. Går den kall mäter den fel.
2/ Har du kontrollerat bränsletrycket och jämfört mot tabell? Ett lågt tryck gör att bilen går klent.
av vigg
Tjaa, en 140:a hade detta inte hänt med.
1. Hur kollar jag det?
2. nej, har varken bränsletrycksmätare eller någon tabell....
av *pettson*
En 140 hade sina problem den också. Man var inte klokare som hemmamekaniker då än idag. Man gjorde samma fel på samma sätt då som nu.
Ett av dom var att inte ha några direkta kunskaper om fordonet, inga underlag och leta fel planlöst. Det blir samma utslag på det då som nu.
Det är faktiskt större chans att fixa fel idag än då eftersom få hade tålamodet att ringa runt bland vänner och vänners vänner och vänta på information som dom kanske kunde finna på jobbet osv. Idag behöver tålamodet vara något kortare på grund av internet. Men behovet av info är detsamma.
1/ Genom att mäta i kablaget på rätt kablar. Rätt kablar är dom ditt elschema anger.
2/ Då blir det till att låna eller köpa för att fortsätta med felsökningen själv. Det hjälper tyvärr inte att låta bli heller.
av vigg
Nu blir detta ett sidospår men jag kan inte låta bli.
En Volvo 140 hade en oljetrycksgivare och en tempsensor..thats it.
En modern bil har 411 sensorer som alla kan mer eller mindre rätt ge resultatet av en lampa som lyser på instrumentbrädan vilket gör att bilen inte går igenom besiktningen och därmed blir obrukbar.
Datorer och elektronik är opålitliga, det vet alla som svurit vid ett tangenbord..dvs alla.
Men visst, angående krocksäkerhet och väghållning har det hänt en hel del med sedan 140:ans tid.

Och..sluta spela internetallan och svara på frågan om du kan svaret eller ge fan i å skriv i tråden.
Mitt elschema anger inga kablar alls i det avseendet och inga värden heller.
Ska det vara 5v mellan "a-b" så skriv det då istället.

Var för övrigt ner i garaget och letade insugsläckor..hittade inga.
Letade avgasläckor och hade loss värmeplåten vid grenrören för att komma åt ordentligt..hittade inga läckor.
Hittade däremot en kontakt som var helt söndertorkad som går in i 2st rör som går in i en 4-kantig alulåda som sitter på blocket under/bakom grenrören..vad är det fär något?, knacksensor?..den "lådan" satt för övrigt lite löst.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]

Artikel numret till Volvos originaldörrskydd […]

Missljud -22 V60 T6

Stämmer att jag inte får ladda i v&au[…]