- tor 07 mar 2013, 20:02
Jag har precis samma fel på min bil, som är närapå samma bil. Den börjar hosta och gå ojämt, man stannar vid vägkanten och sen startar inte bilen. En halvtimme senare startar bilen fint och man kan åka iväg. Sen vet man inte om felet återkommer men det brukar det göra efter mellan en vecka och tre månader. Har heller inte löst problemet.
Misstänker att bilen blir sur. Tändstiften tyder på överhettning, dvs. att de förbränt för mycket bensin. Läste nånting om att bilen kunde bli svårstartad när man har igång bilen i några sekunder, detta orsakar att cylinderväggarna blir blöta och kompressionen blir dålig. Frågan är om samma sak kan hända efter några mils färd, som jag råkar ut för. Senast hade jag åkt sex-sju mil innan bilen dog. Kanske är cylindrarna slut eller kolvringarna. Det senare låter nog mest rimligt.
Gör som jag ska göra: kompressionstest.
Misstänker att bilen blir sur. Tändstiften tyder på överhettning, dvs. att de förbränt för mycket bensin. Läste nånting om att bilen kunde bli svårstartad när man har igång bilen i några sekunder, detta orsakar att cylinderväggarna blir blöta och kompressionen blir dålig. Frågan är om samma sak kan hända efter några mils färd, som jag råkar ut för. Senast hade jag åkt sex-sju mil innan bilen dog. Kanske är cylindrarna slut eller kolvringarna. Det senare låter nog mest rimligt.
Gör som jag ska göra: kompressionstest.
Volvo V70(I) 2.5 20V -97
170HP
B5254S
Motronic 4.4
Automat
170HP
B5254S
Motronic 4.4
Automat
- By Wallner77