Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
*pettson* skrev:
grammse skrev:säger som *pettson* vad är det för BIL som trådskaparen har????
En fiat uno kanske :wink:
Nope ...äger en DOM har varvstopp i sej själva.. Min kära Uno45 iE.. 44 raska ponnys och ett vrid lägre än muttersmacken.. :wink:
Attans :wink: jag har för mig mammas Fiat uno 65 inte hade varvstopp??? jag brände visst topppackningen på den :lol: men det var en herrans massa år sedan :roll:
av *pettson*
grammse skrev:
*pettson* skrev:
grammse skrev:säger som *pettson* vad är det för BIL som trådskaparen har????
En fiat uno kanske :wink:
Nope ...äger en DOM har varvstopp i sej själva.. Min kära Uno45 iE.. 44 raska ponnys och ett vrid lägre än muttersmacken.. :wink:
Attans :wink: jag har för mig mammas Fiat uno 65 inte hade varvstopp??? jag brände visst topppackningen på den :lol: men det var en herrans massa år sedan :roll:
Alltså.. med centralinsprut och denna massiva hästkrafts samling så är det ingen risk för övervarvning obelastad eller belastad.. :lol:
Om styrenheten är programmerad till varvskydd vet jag inte..
av Addekarlsson
Förstår inte vad en tråd som är nästan 1½ år ska återupplivas för, när inte trådskaparen är aktiv längre ens.... :wink: :lol:

Mvh/ Adde
av *pettson*
Fisring skrev:Kom fram till att jag inte hade något varv stopp på min bil. Mätaren går till 7000 rpm, och där stod den när ja la en börn, ? Är de bra ? kan man sätta in varv stopp ? Kan man knäcka bilen om man börnar och den står där då ?
Egentligen är det inte intressant när mätaren säger stopp.. missvisning finns i dom flesta bilar..
I övrigt så.. GLT *Om motorn övervarvas stänger styrenheten av bränsleinsprutningen för att förhindra motorskador. Varvtalet tillåts nå 6800 rpm under 3 s. Därefter sänks gränsen till 6300 rpm.*

Så enkelt var det med detta..
Och vad gäller T5...

*Styrenheten avbryter insprutningen av bränsle till motorn då bilen uppnått 250 km/h, motorvarvtalet nått maximalt 6200 rpm eller då motorbromsning sker.
Om motorn övervarvas stänger styrenheten av bränsleinsprutningen för att förhindra motorskador. Varvtalet tillåts vara ca 6500 rpm under 2,5 s, därefter sänks gränsen till ca 6200 rpm.*
Användarvisningsbild
av apersson850
Så är det. Då, alltså vid 6200 r/min, ville motorn i min 850 Turbo inte dra längre. Fast då var det inte frågan om något fjantande med att få det att ryka om däcken, utan med kopplingen uppe och femman i. GPS:n visade 247 km/h. Inte så skruttigt för en veteran från hösten 1993, tyckte jag.

Trimning onödig, med andra ord. Behöver inte köra fortare än så.
av *pettson*
apersson850 skrev:Så är det. Då, alltså vid 6200 r/min, ville motorn i min 850 Turbo inte dra längre. Fast då var det inte frågan om något fjantande med att få det att ryka om däcken, utan med kopplingen uppe och femman i. GPS:n visade 247 km/h. Inte så skruttigt för en veteran från hösten 1993, tyckte jag.

Trimning onödig, med andra ord. Behöver inte köra fortare än så.
Om du hade original kamaxlar och original laddtryck så kom du aldrig högre än ca 5500rpm eftersom den vid det varvtalet tappat 25% effekt..
laddtryckskurvan pekar nedåt redan vid 5000rpm...
Det är därför GLT kammarna är populära.. dom ger det där sista ur motorn..

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]