Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kamilenski
Det kan vara kontakterna och även givaren. Jag läste inte av några koder. Bara kollade med ohm mätaren. I mitt fall var det hö bak givare. Köpte 2 (säljs parvis ) på Biltema o bytte bara en. En har kvar i reserv ;)
Byte tog några timmar. Fick plocka bort bakhjulet och lite till. Sen banka som fan på denna, då den ville inte komma ut :(
Rengöring + lite kopparpasta. In med ny.
Funkar ok.
Användarvisningsbild
av jonny692
vad gör man rent med? 5-56,elspray,? hur sitter själva kontakten fast, e den dit skruvad,bajonettfattning? :roll:
Användarvisningsbild
av taxi
Menar du kontakterna under huven på absboxen? Vet inte vad det kallas, du drar låsbrickor åt sidan samtidigt som du drar upp kontakten. Var försiktig, det är skört.
Användarvisningsbild
av jonny692
taxi skrev:Menar du kontakterna under huven på absboxen? Vet inte vad det kallas, du drar låsbrickor åt sidan samtidigt som du drar upp kontakten. Var försiktig, det är skört.
vet inte riktigt vad jag menar :roll: jag vet bara att jag hört att man kan rengöra/smörja abs kontakerna, men har ingen aning alls hur det menas? :???:
Användarvisningsbild
av taxi
Inte jag heller. Har faktiskt inte tittat, men det kanske finns kontakter vid abs-givarna? Vet att det finns bak på äldre 850 men jag har fått för mig att dom försvann sen. Osäker på det. På sistone har jag tyckt att varje arbetsmoment i haynes har börjat med "skruva försiktigt bort abs-givaren", men jag har alltid hoppat över det :D
Användarvisningsbild
av jonny692
Gjorde rent vid kontakten och givaren vid däcket men lampan lyser ännu :( såg kransen men vet inte riktigt hur den ska se ut om den är kass? :roll: .
av kamilenski
Vad har du för resistans på dessa givare?
Användarvisningsbild
av Tege
jonny692 skrev:Gjorde rent vid kontakten och givaren vid däcket men lampan lyser ännu :( såg kransen men vet inte riktigt hur den ska se ut om den är kass? :roll: .
Det är väldigt vanligt att ABS-kransen spricker... inte alltid det är lätt och se, men kolla på kuggarna om det är nått ställe som det är större avstånd på.

Hade själv en sprucken krans på vänster fram, som lätt kunde upptäckas eftersom hastighetsmätaren var lite "svajig" i låga hastigheter. På S70 -00;orna, mäts hastigheten via ABS-sensorn på vänster fram;s givare och gav således utslag, vet inte om det är samma för din 850. (kanske har du samma fenomen?)
Du kan oxå testa att på en parkering, i krypfart köra runt och ge fullt rattutslag åt båda håll, om du hör ett "morrande" ljud från bromsarna, så är det ABS;en som ger utslag. Detta kan indikera att givarna läser fel ur kransen och då borde det vara från den sida som du hör ljudet. Rätta mig gärna nån om jag har fel...

Finns ganska mycket skrivet om just detta, se till exempel: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=59982 för bild på sprucken ABS-krans.
av kamilenski
Abs lampan släcks efter självtest av givare/enheten. Och då behöver man inte köra för att den ska släckas! Därför tror jag inte på kransen.

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]

Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]