Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maccan92
Marlboroman skrev:Desto mindrer glapp desto bätre, helst inget alls. Men ett visst litet glapp behöver inte vaar någon fara. Och ska det läka via axeln ut i avgassystemet så är det först och främst olja som tar den vägen. Vatten kan läka den vägen också, emn då hade det synts att den blandat olja och vatten. Sen bör du ju kolla om den verkligen drar vatten. Man lär ju kolla nivån antingen när motorn är kall eller helt gonomvarm. Och sen köra ett tag och kolla igen. Att det ryker vitt kan ju trots allt bero på vädret efetrsom det bildas vatten som restprodukt i katalysatorn som förångas när det blir tillräckligt varmt ia vagssystemet.
Okeej..
Jag kör 3" utan kat just nu,
men vad kan det vara då? Turbo eller är vevhusventen i blocket?

när jag köpte bilen hade vakuumslangen på vänster sida insuget (vid termostaten) hoppat bort och spruckit..
jag rev insug och kollade hur det såg ut.. vevhusburken var fin och sköljde igenom den, alla slangar var fina invändigt..
men tror jag missade att rengöra i blocket helt..

men tror ni att det är turbon eller vevhusvent? det började ryka mer efter jag monterade chippet..
av maccan92
va nere i garaget igen och kollade läget.. tog lite bilder oxå hoppas det hjälper..
turbon glappar mest upp och ner men inte lika mycket axiellt..

Kompressorhuset med olja länst anslutning mot tryckrör
Bild

Inloppsrör innan rengöring
Bild

Slangen från vevhusventlationen till inlopps röret!
Bild

här fortsätter slangen mot vevhusventlationen!
Bild

såhär ser oljestickan ut.. är bilen kall och har stått är det vattendroppar längs stickan.
Bild

turbo eller blockpackning? vad tror ni ?
Användarvisningsbild
av Rookkeer
med dina bilder så är det vevhuset nog med största sanorlighet igensatt, min turbo hade olja i turbon innan jag gjorde rent min vevhus.

Det som är lättast är att göra rent slangarna och byta ut själva vevhus burken, glömt inte nya slangklämor om du har orginalena kvar.
av maccan92
jahopp.. så då är det bara att riva insuget och göra om och göra rätt alltså!
går inte vevhusburken bara att göra ren om det går? den är väl tom förutom allt gegg i den nu då..

jag har knappt använt bilen sen jag tog ut den.. tror jag tog ut den för typ max 2-3 veckor sen..
Användarvisningsbild
av Rookkeer
Vevhusburken går inte att öppmna den enda sättet att göra rent den på är att låta den ligga i disel i 1 dygn och sedan skölja den ren med vatten.

tyckte det var lättare att byta än att rengöra den kosstar 320kr

/Rookkeer
av maccan92
började riva ner motorn igen.. understa kanalen i blocket var det lite
skit i men långt ifrån helt igensatt. den övre var helt ren.

men slangen mellan vevhus burken och inloppsröret som jag tog kort på, hur tjock ska den
vara invändigt om man väljer en annan slang än orginal? orginal är det ju plast typ men
går väl lika bra med en vakuumslang? men typ minst lika som orginal typ?

funkar biltemas slangar? en kompis hade dom fast till wastegaten och den torkade ihop och
blev ihop tryckt helt invändigt..

Jag har haft en tanke på just kolen och t&au[…]

Råd vid punktering

Verkstäderna är skyldiga att ta av d&a[…]

Fick underkänt på fästet för […]

EX60

Jag har byggt flera stycken. Det stör mig at[…]