Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Alfredo skrev:Olje sumpen ska väl inte behöva tas bort om den inte läcker, insuget behövs lossas om man vill rengöra vevhusventen med oljefällan..
Hoppas det bara är en dålig slang som läcker.
Tråget ska väck om han ska göra röret ner i tråget rent ordentligt! Såvida han inte vill ha massa sludge liggandes i tråget som kanske tar vägen någon annanstans där han inte vill ha det..och innan du river isär så läs guide om det. Du vill inte bli stående med kass del och behöva ringa volvo o vänta på ny del.
snusarn skrev:
Alfredo skrev:Olje sumpen ska väl inte behöva tas bort om den inte läcker, insuget behövs lossas om man vill rengöra vevhusventen med oljefällan..

Om d nu bara skulle va en slang.. så undrar jag varför d e olja uppe vid ventilkåpan ?
Täppt vevhus ger övertryck i motorn, voila! :D Prova att dra upp oljestickan när du kört den varm. På turbo kan dom tydligen skjuta upp sig själva, häftigt :)
Användarvisningsbild
av Alfredo
snusarn skrev:

Om d nu bara skulle va en slang.. så undrar jag varför d e olja uppe vid ventilkåpan ?
När Jag hade problem med vevhusventen kom det olja på toppen och dränkte stiften sedan rann ner över grenröret.
Användarvisningsbild
av taxi
Hur ser det ut under tändstiftskåpan? Syns tydligt där om packningen i locket läcker. Och när du lyfter på stickan, gör det med varm motor, om det ryker ordentligt så fortsätt med oljefällan.
Hade det varit jag hade jag fortsatt och leta efter oljeläckaget först så att det inte blir onödigt arbete.
av snusarn
RaptorX skrev:Frisk packning till oljelocket?
Kolla så den du har inte är hård.
Den ska bytas då den e hård

Sunschreem skrev:
Tråget ska väck om han ska göra röret ner i tråget rent ordentligt! Såvida han inte vill ha massa sludge liggandes i tråget som kanske tar vägen någon annanstans där han inte vill ha det..och innan du river isär så läs guide om det. Du vill inte bli stående med kass del och behöva ringa volvo o vänta på ny del.
Japp försöker läsa på ordentligt innan jag sätter igång å river i det.
skall försöka få tag i div art nr som jag kan ha med mig då jag skall köpa grejor som behövs, orkar inte vänta på volvo att d ska leta upp d.

Sunschreem skrev:
snusarn skrev:

Täppt vevhus ger övertryck i motorn, voila! :D Prova att dra upp oljestickan när du kört den varm. På turbo kan dom tydligen skjuta upp sig själva, häftigt :)
Skall testa d
Alfredo skrev:
snusarn skrev:

När Jag hade problem med vevhusventen kom det olja på toppen och dränkte stiften sedan rann ner över grenröret.
Aha.. som på min då alltså skall ta och slänga en kik under den kåpan.
taxi skrev:Hur ser det ut under tändstiftskåpan? Syns tydligt där om packningen i locket läcker. Och när du lyfter på stickan, gör det med varm motor, om det ryker ordentligt så fortsätt med oljefällan.
Hade det varit jag hade jag fortsatt och leta efter oljeläckaget först så att det inte blir onödigt arbete.
Har inte haft lös den ännu :oops: skall göra d idag .

Jag tackar samtliga för all info jag fått nu :-)-)
Skall kika lite på nätet nu efter art nr. å annat som kan va bra att ha.

Jag återkommer me nya bilder i kväll antagligen :-O) :wink:
av snusarn
Japp..

Tog dän locket över tändstiften idag :-O)
Bild
Bild

blev att torka torrt
Bild

har även beställt nya skruv/bult eller va d nu ska sitta här
Bild

Har även beställt komplett kitt av delar till vevhusventen d landar på runt 750kr vet mer exakt på fredag då grejorna väntas komma.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Antagligen är det stopp i din vevhusventilation och tur i oturen så har antagligen oljepåfyllningslockets packning läckt med följd att kamaxelns packboxar kanske har klarat Sig. Jag hade själv den turen och den såg ännu grisigare ut! Efteråt kollade på golvet i garaget och såg ut som det läckte även efteråt men det var endast ojefärgat smutsvatten.
av snusarn
jag testa idag oxå att köra motorn varm å tog ut oljestickan men d kom inga puffar eller något ur röret lukta inget direkt heller :???:
snusarn skrev:jag testa idag oxå att köra motorn varm å tog ut oljestickan men d kom inga puffar eller något ur röret lukta inget direkt heller :???:
Har du blåst packningar är det kanske inte säkert att du har så högt tryck längre kanske? :)
av snusarn
Sunschreem skrev:
snusarn skrev:jag testa idag oxå att köra motorn varm å tog ut oljestickan men d kom inga puffar eller något ur röret lukta inget direkt heller :???:
Har du blåst packningar är det kanske inte säkert att du har så högt tryck längre kanske? :)
Om jag nu skulle blåst ex. topplockspackningen så skulle väl jag knappast ha fullgod värme och/eller normalfärg i expansionskärlet.
Jag tror nog att det är enbart en kass packning till oljelocket som gjort att d runnit ut den vägen, sen rengöringen i går så droppade d inget idag :)
Men då jag ändå har beställt alla pryttlar för att byta ut i vevhusventet så skall jag göra d.
Stängning av 3G och 2G. VOC?

Hej! Jag har en tidig V40cc tillverkad 2012 men […]

Xenon D3S

LED lampor är inte starkare än en vä[…]

Följde instruktionen men konstigt nog gick n[…]

EX60

Tycker de är bra utrustade som standard. Viss[…]