Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Davvew
Sunschreem skrev:
^^ Spela gärna in ett klipp på din bil eller om du kan hitta ett liknande
Kan göra detta imorgon då det blir ljust igen!
som jag sa innan så testade jag Mos2 olja och den blev tyst, dock när jag låtit den stå i ett par timmar i denna kylan så kommer det sakta men säkert smygande tillbaka... Känner att det börjar gå mig lite på nerverna, men ska försöka se över om jag kan fixa en film på det imorgon!
av Davvew
Sunschreem skrev:Jag hade nog satt mina rubiner på ett löphjul. Om det är det fågelliknande ljudet du menar
Ja det där kvittret som uppstår när remen går runt!, underligt dock att det hjälper med att smörja? eller har jag fel?
Varför spekulera när bäst är att kontrollera. Konsekvenserna kan bli dyra om det är ett spänn eller brythjul (man kan kalla dom löphjul också) som pajar.

Mvh GK
av Davvew
gnestakalle skrev:Varför spekulera när bäst är att kontrollera. Konsekvenserna kan bli dyra om det är ett spänn eller brythjul (man kan kalla dom löphjul också) som pajar.

Mvh GK
Jo jag kan hålla med dig! Men vad tror du det skulle kosta? Som student är man ju tyvärr inte gjort utav pengar, anledningen till att jag främst skrev till forumet här är för att jag tänkte jag kanske skulle lära mig något på kuppen och se om någon kunde "spekulera" fram något vettigt :wink:

Men om det kommer gå på 10 000:-(Exempelsumma).. att lappa ihop den igen så är det nog lika bra att jag lägger ner alltihop
av Davvew
Sunschreem skrev:Försök lokalisera mer exakt vart det kommer ifrån > är det ett hjul så kolla på meko vad Det kostar att byta. Sen byter du remen i samma veva så är det gjort sen?
Jo det skulle jag kunna försöka göra, men har hört att det är svårt att byta själv, och att om man får någon kugg fel eller något liknande så kan det bli ventilras å fan och hans moster... Så blir ju inte jättepeppad på att göra det själv då!, Men vad tror du det skulle kosta på en verkstad?
av *pettson*
Första lektionen då eftersom du ville lära dej.
Förutom att inhandla en handbok om bilen för fortsatt mekande.
Blanda ALDRIG ihop kamrem med aggregatrem. Det är två skilda saker, så skilda att du blir mycket fattigare om du uppfattar fel.
Du ser ingen kugg på remmen om du kikar hoppas jag. Då lär du inte få nån kugg fel vid en montering.
Däremot har du spår i remmen, dom ska läggas rätt för att inte slita ned remmen. Remmen ska alltid gå rakt i sidled.

Byt remmen och byt spännaren. Så blir det tyst.
Det är själva spännaren som kvittrar, men du har nu förstört remmen totalt med spray istället för att felsöka. Därav byte av den.
Glöm inte att tvätta av alla remskivor och löphjul från smörjmedel innan montering av den nya.
TIPS!
Rita av eller fota hur remmen satt.
av Davvew
*pettson* skrev:Första lektionen då eftersom du ville lära dej.
Förutom att inhandla en handbok om bilen för fortsatt mekande.
Blanda ALDRIG ihop kamrem med aggregatrem. Det är två skilda saker, så skilda att du blir mycket fattigare om du uppfattar fel.
Du ser ingen kugg på remmen om du kikar hoppas jag. Då lär du inte få nån kugg fel vid en montering.
Däremot har du spår i remmen, dom ska läggas rätt för att inte slita ned remmen. Remmen ska alltid gå rakt i sidled.

Byt remmen och byt spännaren. Så blir det tyst.
Det är själva spännaren som kvittrar, men du har nu förstört remmen totalt med spray istället för att felsöka. Därav byte av den.
Glöm inte att tvätta av alla remskivor och löphjul från smörjmedel innan montering av den nya.
TIPS!
Rita av eller fota hur remmen satt.
Ok! Detta ska jag kolla närmare på och köpa en handbok.
En följdfråga, Vad har sprayen för åverkan på remmen? Nu när den är tystare och bilen går som innan?
Tack för feedback!

Du har ingen cirkulation där med dieselvä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Råd vid punktering

Hej. Noterade i morse att höger framdäck[…]