Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Sitter slavcylindern så den är åtkomlig och synbar? Vissa modeller har tydligen slaven inuti "sprängkåpan" ( :shock: ) och då blir ju allt rätt mycket mer komplicerat. Annars kan man (med viss hjälp) ju se om pedaltryckning motsvaras av rörelse i kopplingsarmen och dra vissa slutsatser. Under nuvarande väderförhållanden torde frysning av vätskan inte vara en aktuell felmöjlighet. Slang- eller cylinderhaveri bör visa sig som läckage.
av MickeM
Jag tror alla S/V70 har slavcylindern mellan motor och låda.
Endast tidiga 850 som har utanpåliggande.

Sannolikt löcker slavcylindern.
Men fyll på koppen ordentligt, och koppla några gånger, så kommer den nog igång igen.
Ha sen alltid bromsvätska med dig i bilen, och fyll när den börjar kännas skum, eller bara ändå emellanåt.

Kan hålla länge på det viset....
MickeM skrev:Jag tror alla S/V70 har slavcylindern mellan motor och låda.

Sannolikt löcker slavcylindern.
Men fyll på koppen ordentligt, och koppla några gånger, så kommer den nog igång igen.
Ha sen alltid bromsvätska med dig i bilen, och fyll när den börjar kännas skum, eller bara ändå emellanåt.

Kan hålla länge på det viset....
Nej, det finns v70 och s70 med utvändig slav.
av MickeM
Lucif3r skrev:
MickeM skrev:Jag tror alla S/V70 har slavcylindern mellan motor och låda.

Nope, min V70 har extern slav. Tror nästan alla -97or har extern iaf, sett några -98or också. 99+ har jag dock aldrig sett med extern slav, men möjligt att det finns även på dom.
Ok?
Volvo verkar ha kastat i vad man råkade ha på hyllan....

Hade sjålv en tidig 1997 S70 med intern slav som läckte lite. Körde i två år på viset jag tipsade ovan.
(Första S70 efter 850. Gick tom som demobil på Gösta Samuelsson Bil i Ludvika som ny)

Grannens 1996 855 har också intern slav.
Hans reservdels 850 har extern slav. Vet ej årgången exakt, men gissar 1994-95....

Därför var jag "säker".

Visst kan hans 850 ha bytt växellåda eller nått under dess livstid.....kanske...
Även S70'n...

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]