Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av eccy243
Farsans V70 Classic -00 har det bara bytts ett bakhjulslager på. Detta var innan 10 000 mil. Nu har bilen snart rullat 26 000 och båda framhjulslagerna visar inga glapp eller oljudstecken.

Kan i sammanhanget tillägga att farsans 740 -85 som har rullat 50 000 mil har det bara bytts framhjulslager en gång på. Detta var i samband med ett skivbyte. På tidiga 740 var man tvungen att byta hjullager första gången man skulle byta skivor (En konstruktionsmiss). De lager som satt där då var det inte alls något fel på.
av *pettson*
ZipZero skrev:Mitt Biltemalager höll inte ett år ens...
Inget oljud, men det glappar. Byter till Volvos nu!
:(
Då får du väl kika i kartongen och se om du får SKF made in germany.. det är dom som är *kvalitetslagren.
SKF tillverkar i hela världen inkl kina..
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Har volvo bytt leverantör eller typ av lager under årens lopp? Låter ju katastrofalt att lagrena havererar så tidigt... Jag bytte mitt första lager nu i dagarna (vänster fram), min -92'a har rullat 35.000 mil. Smekte dit ett biltema, wish me luck! ;) Antar att det inte är nån vidare kvalité, men å andra sidan kan man ju byta det 3-4 gånger innan man kommer upp i volvos pris. Och har dom nu blivit sämre på gamla dar så... Den som lever får se!
Användarvisningsbild
av Janne3
ja ger mig den på att det stoppar flera år lycka till
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag fick byta ett lager fram efter 34500 mil, på min 850 från -94.
av Dandyn
Busta_Hymen skrev:Har volvo bytt leverantör eller typ av lager under årens lopp? Låter ju katastrofalt att lagrena havererar så tidigt... Jag bytte mitt första lager nu i dagarna (vänster fram), min -92'a har rullat 35.000 mil. Smekte dit ett biltema, wish me luck! ;) Antar att det inte är nån vidare kvalité, men å andra sidan kan man ju byta det 3-4 gånger innan man kommer upp i volvos pris. Och har dom nu blivit sämre på gamla dar så... Den som lever får se!
Jag bytte på min 850 tdi -96 förra året, Kommer inte exakt ihåg vad den hade gått men ungefär 35 000 mil i alla fall. Jag köpte också på Biltema. Det nya lagret kom i en Timken-kartong och hade samma nummer som originallagret jag tog bort så du kan nog sova lugnt :-)
Användarvisningsbild
av Nexus
Min v70 har rullat 13000 mil utan något lagerbyte.
av timebandit
Jag har bytt båda mina fram för ca 2 månader sedan... Innan dess vart vänster fram bytt tidigare. Detta på en V70 1998. Rullat nu 21.000 mil.

Det är extremt vanligt att Volvos hjullager slits ut i förtid. Har tom en granne som knappt rullade ut sin nya fabriksnya bil och lagret vart slut innan 500mil.
Tyvärr har Volvo inte bytt leveratör av sina hjullager, inte heller förbättrat dem.
Dem som slipper byta sina hjullager fram har tur anser jag.

Vanligast är att höger fram lagret gör sig påminnt först.
av *pettson*
ZipZero skrev:Mitt Biltemalager höll inte ett år ens...
Inget oljud, men det glappar. Byter till Volvos nu!
:(
Notera att trådskaparen har volvos lager så det känns inte som kvaliten är så mycket högre precis..
Användarvisningsbild
av mr.konsum
oaka skrev:Hej! Hjullagret på min v70-99 vänster fram har gett upp.
Är det nån ide att göra detta själv?

Jag har aldrig gjort det och är lite osäker på hur man gör.
Är det ett bökigt och svårt samt ett omfattande jobb?

Är det något mer man skall passa på att byta vid ett hjullagerbyte när man ändå är igång?

Något speciellt att tänka på? verktyg osv.

Mycket frågor blev det! Man hoppas som vanligt på er hjälpsamhet på detta forum!
passa på att byta drivknutsdamasker + fett när du ändå har isär det. Det kan vara lite bökigt att få loss drivaxeln ur navet (tror det är nån låsolja eller nåt på) men annars är det "omvänd" torx på navet.
Underättar mycket om man har en lyft att tillgå.

LYCKA TILL!

/ Wilson

Jag tycker att jag hör över/undertryck[…]

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]