Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gjorde förresten en hjulinställning innan felet inträffade.

Då hade den caster VÄ +02,52 HÖ +02,57

Efter turen i leran så har jag Caster VÄ + 03,59 HÖ +04,07

Fast båda mätningarna ligger innom toleranserna.
Men 04,07 grader ligger nästan på gränsen av vad som är rekomenderat

Börvärde är +03,21 på båda sidor.

Har förstått att man kan ändra camber och caster genom att flytta framaxelbalken.
Fick även tips idag att dessa bilar är känsliga när det gäller caster och att de kan dra om det skiljer för mkt.

På torsdag ska jag göra en ny hjulinställning så då ska jag försöka få alla värden lika på båda sidor och se om det hjälper.

Tror att en kombination av lite felaktig camber och caster kanske kan orsaka detta.
Har nu upptäckt en konstig sak med den främre bärarmsbussningen vänster bak.
Det sitter ju en bustning längst fram på bärarmen, fästet som bussningen sitter i, har nån slags gummi runt sig där det går in i bakaxelbalken.
När man ruckar på bussningen med ett spett åt sidan, så rör sig gummit mellan balken och delen som går in i balken.
Ska det vara lite ledat där??'
Det kan alltså röra sig några mm i sidled.

För 2 veckor sen gjorde jag en hjulinställning och justerade då bakaxlen till TOE +0,5mm på båda sidor. justerade även framaxlen rätt, men bilen betedde sig likadant.

Förra veckan då jag gjorde en hjulinställning igen efter att jag hade bytt framaxelbalkens bussningar i tro att de orsakar problemet, då mätte jag upp bakaxlen till.

VÄ +0,4mm HÖ -0.5mm

Fast jag hade även tagit bort den ihopsäckade nivåregleringen och monterar orginalfjädrar och stötdämpare som höjde bilen en aning.
Så frågan är om det kanske är nåt fel i bakvagnen eller om det berodde på fjäderbytet.
Bakaxlen måste ju va rätt eftersom de är den man ställer in framaxlen efter.
Igår gjorde jag en mätning igen, justerade nu cambern och toe helt 100% rätt, skiftade också hjulen fram och bak.
bilen beter sig mkt bättre nu, men fortfarande inte fullständigt bra.

Planen för att få det bättre är att montera powerflexbussningar till länkarmarna fram samt byta alla bussningar i bakvagnen, efter det ska jag öka caster för att få en stadigare och vägstabilare bil, samt justera camber, caster och toe 100% lika på båda sidor, så borde det va bra sen.

Cambern ligger nu på 00,15 grader på båda sidor.
Toe 1,1 g på båda sidor.
Caster VÄ + 03,20 g HÖ + 03,17g dvs vä hjul lutar lite mer framåt än höger.

Märkligt är att bakaxlen hade ändrat sig sen senaste mätningen då toe va 0,5 g på båda men var nu 0.1 på båda, därav ska alla bussningarna bytas bak så man är säker på att den inte kan ändra sig.

Blev ganska mycket tjockare :x Kanske ä[…]

.. Har också kontrollerat att bränsle[…]

Nästa elbil från Volvo?

Han sa nåt om ”den smartaste Volvon hi[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]