Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kena
Att det är fel att täppa igen kylaren kan jag hålla med om. Men förklara det där med luftkudden framför bilen, lufttrycket höjs ju iden sk. kudden, ökar inte flödet då eller bryter man mot bernoullis ekvation i bilvärlden?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kudden uppstår väl när inte mer luft kan tas emot av kylarintaget men det dras luft från kudden när lägre tryck uppstår bakom kylaren. Detta bör ge ett jämnt och tillräckligt luftflöde men om man stör detta fenomen på fel sätt kan nog problem uppstå.

Mvh GK

P.S. Bernoulli var en jäkel på strömmande vätskor och gaser. :)
av Kena
gnestakalle skrev:Kudden uppstår väl när inte mer luft kan tas emot av kylarintaget men det dras luft från kudden när lägre tryck uppstår bakom kylaren. Detta bör ge ett jämnt och tillräckligt luftflöde men om man stör detta fenomen på fel sätt kan nog problem uppstå.

Mvh GK

P.S. Bernoulli var en jäkel på strömmande vätskor och gaser. :)
Jo precis, men pettson skrev tidigare att luftmängden som passerar kylaren blir mindre och mindre ju snabbare man kör...men vid vilken hastighet upphör då luftflödet?
av *pettson*
Först så måste jag förtydliga mej, det är egenflödet som upphör. Men som innan sagts så finns undertryck på en sida och då får vi en tvingad genomströmning. Den kommer aldrig att upphöra helt på så sätt.
Men vilken hastighet kudden inträffar i är en intressant och bra fråga. Jag har inte dom fakta tyvärr, jag konstruerade inte systemet. Men den som önskar och vill kan säkert ta och mäta spjälorna i grillen Se vart deras gräns går och göra en teoriberäkning av detta först. Det sätter ju gränsen för själva grillmaskeringen. Samt göra en ny men då ta med i beräkningarna hur små cellerna är i en kylare för en sugmotor, och på en turbo ska det flöda igenom tre kylare som dessutom har varierande storlek på cellerna.
Jag kan utan att veta och utan att kunna beräkna det, spekulera i att kudden finns där redan i 70-80km/h.
Att använda motorvärmare nu på vintern är väl en riktigt bra idé också. Bilen kommer snabbare upp i arbetstemperatur och drar mindre bensin vid kortare sträckor.
Användarvisningsbild
av ÄRRet
*pettson* skrev:Först så måste jag förtydliga mej, det är egenflödet som upphör. Men som innan sagts så finns undertryck på en sida och då får vi en tvingad genomströmning. Den kommer aldrig att upphöra helt på så sätt.
Men vilken hastighet kudden inträffar i är en intressant och bra fråga. Jag har inte dom fakta tyvärr, jag konstruerade inte systemet. Men den som önskar och vill kan säkert ta och mäta spjälorna i grillen Se vart deras gräns går och göra en teoriberäkning av detta först. Det sätter ju gränsen för själva grillmaskeringen. Samt göra en ny men då ta med i beräkningarna hur små cellerna är i en kylare för en sugmotor, och på en turbo ska det flöda igenom tre kylare som dessutom har varierande storlek på cellerna.
Jag kan utan att veta och utan att kunna beräkna det, spekulera i att kudden finns där redan i 70-80km/h.
Och det ska läras ut på fordonsprogrammen?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Självklart bör Bernoullis ekvationer tillhöra elementa! :mrgreen: (BE)

Mvh GK
av *pettson*
ÄRRet skrev:Ibland *pettson* borde även du låta bli att skriva...
Alternativet är läsförståelse så inser du att det inte var ett svar till dej? På så sätt slipper du bli så ledsen i onödan.

Det är ingenting som man borde lära sej i fordonsprogrammet, delen med ekvationer och beräkningar. Och jag skrev inte det heller i mitt svar. Att du roar dej med att läsa andras svar och ge mej skulden för det, är ju inte mitt problem. Den delen att faktiskt förstå vart det rimligen finns övertryck och undertryck i fartvinden undervisas det redan om i karosseriteknik. Beroende på vilka böcker man baserar sitt lärande på. Det finns ingen regel att använda ett enda undervisningsmaterial och därför så finns det dom som får lära sej det och dom som aldrig får höra talas om det.

Erbjudandet kvarstår för dom som har dom teoretiska kunskaperna som krävs. Vore roligt att veta, någon har ju gjort beräkningar eftersom det är utformat som det är.
För min del gjorde jag en spekulation längst ned i samma inlägg då jag inte kan beräkna det..
Det skrev jag också i klartext.
Byte multirem mild hybrid B4

Vida blev ju Webbaserat 2013 så tror ingen s[…]

V 60 2020

Dåliga dämpare, standardfel. Byt dom.

Xc40 bensin köpråd

Hej. Frun är inne på att köpa en […]

Hittade denna också från en gammal tr&[…]