Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av simonlol
Tack för alla svar, men nu har det hänt igen, som jag trodde. Jag bromsade hårt för att kolla så att ABSen fortfarande fungerar, och det gjorde den. Men nunhängde den sig igen, och som jag förstår det så hänger sig bromsen efter att ABSen aktiveras.

Så vad tror ni att det är med lite mer kött på benen? :)
Användarvisningsbild
av Vojje
Kan det vara så att solenoiderna/ventilerna strular och triggar pumpen att gå?
av oldtimersmc
Hmmm
Börja med det enkla kolla pullsgivarna NOGA SOM FAN sen ÄNNU NOGRANNARE då har du antagligen en trasig dito och det skall du vara glad för för då VET du att det kommer att fixa sig kolla sedan dina givare om de är ok och i sista hand boxen (ECU:n).
Eftersom det är en 850 så kan det även komma i från tändplattan bakom tändningslåset. Det är vanligare på 850 den glappar. Men det har jag inga erfarenheter a så vilka symtomer som uppstår vid tändplatteproblem kan jag inte svara på det bara det jag vet och mycket av dina symtomer påminner om de som jag upplevde.
Däremot inte då nyckeln var urtagen ur låset vilket skulle kunna peka på tändplattan, jag menar nyckeln ur= all ström bruten utom möjligen om tändplattan är skrot...
av simonlol
Tack för alla svaren!

Jag tror inte att det har med sensorerna att göra, för ABSen går bara igång precis när den ska, alltså vid en kraftig inbromsning, alltså precis som det ska. Det är efter det som den hänger sig och inte kopplar ifrån. En bekant som har jobbat som mekaniker håller med mig om detta och tror på att det är ABS styrenheten som är kass. Vad tror ni om det?

Jag har aldrig hört talas om att tändplattan skulle ställa till problem med detta. Kan du förklara mer hur det skulle gå till och hur man kan felsöka den?

Vill bara yttrycka min tacksamhet för alla svar! :)
Användarvisningsbild
av Vojje
Det är tyvärr mycket möjligt/troligt att det är styrenheten som är problemet. Oldtimersmc (Husqvarna?) var tidigt inne på den möjligheten.
Den känns dock som den dyrbaraste delen i systemet och man vill ju gärna hitta ett alternativt fel.

För mig känns det som att knäckfrågan är vad/hur styr pumpen. Om jag inte misstar mig släpper och stoppar ventilerna hydraultrycket ifall ett hjul ej bromsar som det ska. Ventilerna styrs av huvudenheten med hjälp av solenoider. Pumpen ska sedan återställa trycket när ventilerna är normaliserade. Fixar pumpen detta själv eller styrs den också av styrenheten?
av simonlol
Vojje skrev:Det är tyvärr mycket möjligt/troligt att det är styrenheten som är problemet. Oldtimersmc (Husqvarna?) var tidigt inne på den möjligheten.
Den känns dock som den dyrbaraste delen i systemet och man vill ju gärna hitta ett alternativt fel.

För mig känns det som att knäckfrågan är vad/hur styr pumpen. Om jag inte misstar mig släpper och stoppar ventilerna hydraultrycket ifall ett hjul ej bromsar som det ska. Ventilerna styrs av huvudenheten med hjälp av solenoider. Pumpen ska sedan återställa trycket när ventilerna är normaliserade. Fixar pumpen detta själv eller styrs den också av styrenheten?
Tack för ett bra svar!

Ärligt talat så vet jag inte hur ABS-systemet fungerar. Är detta något som man kan kontrollera? Funderar på om man ska ta och lämna in ABS styrenheten och få den omlödd eller köpa en från skroten. För att det skulle vara fel på sensorerna är nästan uteslutet eftersom att ABSen fungerar precis som den ska förutom att den hänger sig. Och pumpen verkar ju fungera, så känns ju som om det bara kan vara dessa ventiler/solenoider som jag inte har en aning om hur de fungerar eller själva styrenheten.

ABS-lampan lyser aldrig förutom när den hänger sig eller när jag kopplar ur säkringen till den, så det är inga problem med att den blir urkopplad och att lampan aldrig slocknar som jag har läst är ett stort problem för många andra.

Mvh
av oldtimersmc
(HD-Klubb i Kr-Hamn)

Pumpen går även när du tagit ut nyckeln dvs all ström är bruten verkar som en försvårande omständighet.
Den mycket kunnige Petsson tippsade mig om tändplattan i "min" tråd möjligt att han har erfarenheter av hur tändplatteproblem uppför sig.
Sensorerna styr pumpen ochspolarna(elektromagnettiska spolar)pressar upp kolvar i absenheten efter att ecu har påtalat behovet och omfattningen.
Men ok vill du sattsa på en ecu så kolla numret och beställ en via ebay det brukar vara en bra affär.
av simonlol
Hej, tack för svaret!

Menar du detta inlägget ?
*pettson* skrev: Utveckla det där att tändningslåset är långsökt, vad grundar du det på?
Kontakten bakom tändningslåset brukar glappa upp sej förr eller senare. Det gör att du inte får en av dom 12v spänningar som ABS systemet kräver för att fungera. Då tänds lampan för att berätta att systemet inte kan starta. Det brukar lätt kunna kontrolleras genom att vicka på nyckeln. Om lampan släcks så är det kontakten.
Likaså kan defekt laddningsregulator tända ABS lampan eftersom det styrdonet stänger av sej om spänningen blir lite för hög.
Om jag förstår det inlägget rätt, så är resultatet av en felaktig tändplatta att strömmen bryts vilket tänder lampan, inte att något skulle hänga sig och inte stängas av, ABSen borde stänga av sig Även om jag inte vrider av nyckeln. Pettson skrev även om att man skulle vicka med nyckeln för att testa tändplattan, och det blir ingen skillnad när jag gör detta.

Det med ECUn, så tänka jag först lämna den till en arbetskollega som är bra med löden och se om det går det räcker att löda om lödningarna, då det tydligen är ett vanligt problem med dessa. Som jag ser det kan det mycket väl vara att den kretsen som skickar signal till soleinoiderna att sluta pumpen är bruten på något sätt.

Mvh
av oldtimersmc
Ok Är han bra på att löda så testa för det är inte helt lätt att göra om man inte har höksyn och är duktig på att löda.
Sen så går det inte att sända enheten på renovering om den är öppnad,men det finns som sagt nya till bra priser på ebay.
Ett tipps när du lyckas få enheten att låsa sig knacka på ecu:n eller på ventilpaketet för att se om den lägger av (pumpen asså) då har du iaf en indikering på att du är i rätt region och felsöker.
De e ju lite surt att löda och inte veta om det är ett misslyckat lödningsarbete eller en i övrigt kass box och sen köpa en ny med samma nedslående resultat...
Taskiga lödningar brukar indikera en felkod att bakre givaren är kass men kan naturligtvis ge andra symtomer med.
Djävligt är det iaf att inte ha en fungerande ABS det märker man när man blir utan speciellt när halkan kommer.
av simonlol
oldtimersmc skrev:Ok Är han bra på att löda så testa för det är inte helt lätt att göra om man inte har höksyn och är duktig på att löda.
Sen så går det inte att sända enheten på renovering om den är öppnad,men det finns som sagt nya till bra priser på ebay.
Ett tipps när du lyckas få enheten att låsa sig knacka på ecu:n eller på ventilpaketet för att se om den lägger av (pumpen asså) då har du iaf en indikering på att du är i rätt region och felsöker.
De e ju lite surt att löda och inte veta om det är ett misslyckat lödningsarbete eller en i övrigt kass box och sen köpa en ny med samma nedslående resultat...
Taskiga lödningar brukar indikera en felkod att bakre givaren är kass men kan naturligtvis ge andra symtomer med.
Djävligt är det iaf att inte ha en fungerande ABS det märker man när man blir utan speciellt när halkan kommer.

Tack så mycket för alla dina svar i tråden, det är mycket uppskattat.

Jadå, han är säker med kolven, han jobbar med sånt och har förstoringsglas å stativ till det hela, så det tror jag inte ska vara något problem. Å tack för de andra tipsen, det ska jag pröva när det händer.

Och om inte det fungerar så har jag sett att det finns billiga, fungerande ECU på skroten att köpa, något som jag har hört från en tidigare volvomekaniker som också trodde att det var ECUn som var problemet.

Mvh
Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]

Den här gången är det faktiskt Vol[…]

Får försöka med någon fuskla[…]

Ett tips för den som är på resande[…]