Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bjornn
Alla Volvo V70 har elektronisk startspärr så att bara kopiera nycklen kommer ej fungera.
Du måste ha en orginalnyckel och den måste programeras.

Alternativet är väl att hitta nån som kan koppla ur starspärrfunktionen ur styrdonet eller hitta ett exakt likadant styrdon där nån redan har kopplat ur funktionen.
Men att koppla bort startspärrfunktionen ur ett styrdon ska va i princip omöjligt el mkt svårt att göra.
Tror inte det blir billigare.
Sen kan du använda en kopierad nyckel om du har ett styrdon utan den funktionen, finns inga sånna orginal, om det möjligen inte finns en 850 96 el nyare med samma motor, samma styrdon och utan startspärr.
av BGA
Jag tar upp denna tråd eftersom jag köpte bilen av CiA och har samma problem som hon. Frågor:
1. På bildelsbasen säljs det nycklar utan lås. Vad är dessa tänkta att användas till? Till denna V70 fanns det ett 30-tal 0ch pris runt 300kr.
2. På volvocarclub.org kan man läsa att i England finns det seriösa firmor som programmerar nycklar o dosor för 3-400kr. Finns det ingen motsvarighet i Sverige. På svenska forum får man ju bara läsa:" det är kört,du får åka till Volvo - och betala dyrt"
3. Den stora engelska låskedjan ( :lol: ) Timson har711 butiker som gör o programmerar nycklar som fungerar utmärkt till denna bil. De kostar runt 30 pund. Finns det någon motsvarighet i Sverige?
4. På ovannämnda Volvoclub kan man läsa att många som har samma problem som jag tejpar fast den fungerarande nyckeln innanför plasthöljet i närheten av imo-antennen. Sedan använder dom frästa nycklar utan chip o programmering. Någon som provat detta och nackdelar? Vad säger försäkringsbolaget? Borde inte vara några problem - det rör sig ju bara om en gammal rostig 10 tusenkronors volvo.
5. CiA skriver tidigare i tråden att originalnyckeln inte fungerar i dörrlåset. Det beror väl på att låset ej använts. Borde väl gå att smörja upp? Först WD40 och sen kedjespray.

Bo Gunnar
Min lokala volvohandlare skulle fixa ny nyckel plus programmera om bilen och båda nycklar för att på så sätt "döda" den borttappade nyckeln. Han skulle inte ha mer än cirka 4 för det. Är väll inte överdrivet?
köpte en v70 nyligen och väl hemma så ville jag låsa med nyckel i dörren då fjärrdosan behövde nytt batteri. nyckeln går inte att använda till dörrarna, kan det vara så enkelt att dörrlåsen bara kärvat igen efter år och år av obrukande? Gissar själv på att låset till tändnigen blivit utbytt av ngn outgrundlig anledning, kan man beställa orginalnyckel från volvo för att få en extra nyckel till dörrarna?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Prova nyckeln i bakluckan.
Passar den där så är det dörrlåset som är bytt, annars är det tändningslåset.

Nu skriver du iofs inte vad du har för bil, men på v70 så arbetar ju mekanismen till låsen även om du låser med fjärris. Majoriteten av mekanismen arbetar ju även om du bara låser genom att trycka ner pinnen.
Att låskolven skulle kärva igen så mycket att den inte går att vrida om låter rätt långsökt. Det bör dessutom synas rätt tydligt om så är fallet, då det bör vara ärgat rätt rejält.
Lucif3r skrev:Prova nyckeln i bakluckan.
Passar den där så är det dörrlåset som är bytt, annars är det tändningslåset.

Nu skriver du iofs inte vad du har för bil, men på v70 så arbetar ju mekanismen till låsen även om du låser med fjärris. Majoriteten av mekanismen arbetar ju även om du bara låser genom att trycka ner pinnen.
Att låskolven skulle kärva igen så mycket att den inte går att vrida om låter rätt långsökt. Det bör dessutom synas rätt tydligt om så är fallet, då det bör vara ärgat rätt rejält.
"köpte en v70" :-)

okey, jo har provat alla dörrarna som har låskolv, även dörr 5. :-)

kan man beställa orginalnycklar?
av BGA
Vid problem med dörrlåset på på V70 typ 1 så är det som regel fel de microbrytare som sitter innanför låscylindern, dessa kärvar pga att de inte används. Har man tur kan man få dom att fungera genom att sticka in röret på 5:56 /WD40 flaskan så långt som möjligt i nyckelhålet och spruta. Annars får man riva ut dörrklädslen och då är det lätt smörja upp brytarna. Se Haynes eller följade video

Ovanstående har jag läst mig till på andra forum. Har inte skruvat med låset själv, men kan tänka mig att nyckeln inte påverkar låskolven mekaniskt alls. Det är bara brytarna som påverkas. Låskolven sköts av en låsmotor. Om det finns tre brytare så har dom nog följande funktioner: lås, öppna och larm.
BGA skrev:Vid problem med dörrlåset på på V70 typ 1 så är det som regel fel de microbrytare som sitter innanför låscylindern, dessa kärvar pga att de inte används. Har man tur kan man få dom att fungera genom att sticka in röret på 5:56 /WD40 flaskan så långt som möjligt i nyckelhålet och spruta. Annars får man riva ut dörrklädslen och då är det lätt smörja upp brytarna. Se Haynes eller följade video

Ovanstående har jag läst mig till på andra forum. Har inte skruvat med låset själv, men kan tänka mig att nyckeln inte påverkar låskolven mekaniskt alls. Det är bara brytarna som påverkas. Låskolven sköts av en låsmotor. Om det finns tre brytare så har dom nog följande funktioner: lås, öppna och larm.
fast för det krävs väl ändå att man kan vrida om nyckeln....

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]