Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej jag har oxå samma problem, förra året att den "hackade till" vid startögonblicket och sen så tändes lamdalampan, felkoden var gaslägesgivaren, bilen röck oxå vid lägre varv, och den kunde rycka till även vid jämn gas oavsett varvtal, köpte en nu på Skruvat.se den höll i knappt 300mil sen samma visa igen:( håller på att ska reklamera den, men problemet är ju att man då blir utan bil i typ 2 veckor...

så jag föreslår nog att kolla på den givaren

Har med tänkt att byta bränslefilter, det har nog inte gjorts sen bilen var ny, och det är väl ingen nackdel med ett nytt

Kan ju även vara slitet fördelarlock så hade jag oxå på bil för några år sen

//Robert
Okej vad bra då kan jag utesluta bränslepumpen i alla fall. Jag ska kolla slangar och kontakter igen, men rent spontant så tror jag inte att det är där felet sitter, men ska kolla igen i alla fall.
Jag tror jag har kommit så långt i min felsökning att det snart bara är någon sensor eller givare som kan vara problemet, bortsett från det med kamremmen då vill säga. Då känns det rätt så naturligt att kolla kamremmens läge först eftersom jag inte har några felkoder av värd på någon givare/sensor. Eller hur ska jag gå till väga nu? hittade ju iofs en lös slang, som skulle sitta på röret efter lmm:en, precis innan jag startade den här tråden. Det blev inte bättre med den på plats, men det kankse visar på att jag misssat en och annan slang här och var ^^
Okej läget är så här. Alla slangar och kontakter är på plats, inga konstigheter. Har sprutat en hel flaska startgas över slangar och motorn i övrigt, inget utslag från det. Sedan hade jag nere spjällhuset och gjorde rent det ganska pedantiskt faktiskt - resultat- lite bättre gång på motorn, men dock inte helt bra.

Mätte även en del givare. spjällägesgivare, kamaxellägesgivare, tomgångsmotor och tempgivare (den under behållaren med kylarvätska.

Spjällägesgivarens siffror (20K) stift vänster/höger 0,98, stift mitten/vänster 2,46, stift mitten/höger 1,88. Fråga: Något fel med det?

Tomgångsmotor (2K) = 0,12

Tempgivare (2K) = 00,2

Nu till kamaxellägesgivaren. Det gav inget utslag alls på mätaren... Är den kass? (det som är problemet)
Har rengjort tomgångsmororn nu, blev ingen förbättring av problemet.
Mätte kamaxellägesgivaren ingen, gav inget utslag..hmm
Mätte tempgivaren (rätt den här gången), visade 4,13 på 20K inställt. Normalt?
Mätte magnetgivare, visade siffrorna 0,23 på 2K inställt. Normalt?

/Jens
Hade samma problem på en S80 -00 140hk jag köpte för ett par månader sedan och det visade sig att ett tändstift satt löst, det hade läckt bensin förbi stiftet och troligtvis så kunde inte rätt cylindertryck byggas upp på den cylindern på lägre varv (lägre flöde) och då gick motorn i princip bara på 4 cylindrar, på högre varv märktes inget. Bytte även samtliga tändstift och nu går motorn som den ska på samtliga växlar och över hela varvtalsområdet!
Okej ja jag har förstått att det kan vara problemet. Grejen är dock att jag redan felsökt alla tändelar, däribland bytt tändstift och det har visat sig att det inte är problemet. Jag är nu inne på att kolla om kamremen sitter i rätt läge. Ska öppna där imorgon och slänga ett ganska orutinerat öga på det. Vi får la se hur det går :)
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]