Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ketto
Volvo_740_GLT skrev:
xcfredde skrev:Jag har också tagit bort min kardan, pga lagret. Besiktade för två veckor sedan i tron att den skulle gå igenom. Men icke!
Besiktningsgubbarna var osäker, så de ringde upp deras "support" som gav mig underkänt. Är den reggad som awd ska axeln sitta där var svaret.
Körförbud om 2 veckor nu... :|
Kan inte sätta tillbaka den gamla eftersom den slamrar o slår runt 40km/h.

Vågar du avslöja var du besiktar 'Ketto' så vi andra xc-ägare också får besikta där? :D (förväntar mig inte att du avslöjar det)
Varför inte byta lagret då så är allt fixat. Klart att dom ger dig underkänt eftersom bilen är reggad som AWD. Det är lika om du byta från automat till maneul låda så måste du regga om den.

Att Ketto har fått igenom sin är rent slarv från SBP sida och tjänstefel.
Har besiktigat i Köping och Arboga, inga problem där än så länge!

Har bara varit ärlig och sagt att kardan är bortplockad pga haveri!

Dom sa bara att de inte ingår i deras kontroll att kolla fyrhjulsdriften!
av *pettson*
VXC70 skrev:så de går inte att regga som ombyggt fordon? med tex bortplockad kardan,
Jo absolut? Med ett antal andra modfieringar så? Såna som kostar dej mer en kardan totalt sett.
av oldtimersmc
Kolla efter en ny på skroten
av *pettson*
Utan att jag preciserar exakt vad som gäller för exakt din bil så är det enligt listan på SFRO följande som kan få till ett ombyggt fordon åt dej

2. Ombyggt fordon.

*Borttagning av tak till cab på ett fordon med självbärande kaross.
*Borttagning av tak till cab och motorbyte med en effektökning på max 20% samt en vridmomentökning med max 10% på ett fordon med självbärande kaross.
*Byte av fram och bakvagn, motor och växellåda, bromssystem samt styrning.
*Förlängning av fordon inom rimliga gränser (limousine).
*Förkortning av fordon med kortare hjulbas men inom rimliga gränser.
*Personbil byggs om till pickup med samma totalvikt.Gäller fordon med självbärande kaross.
*Ändring av antal dörrar genom ombyggnad. Gäller fordon med självbärande kaross.
*Ändring till bakhjulsdrift om detta kan göras utan större ingrepp i stommen.

Naturligtvis görs inte heller det gratis. SFRO vill ha 4000 för jobbet med förbesiktning och SBP vill ha 1250 för din besiktning.
Det gör 5250spänn i avgifter, tillkommer gör ett bullerprov för 1250kr.
Du har nu 6500 i avgifter och nu tillkommer kostnaden på det du ska bygga om... Visst är en kardan billig ändå?
.
av *pettson*
Att inte säga nåt betyder inte att det är godkänt.
Gott om bilar som jag rört som bilprovningen inte haft nån åsikt om förutom rent papper. I själva verket är det körförbud. Bland annat från Motala.
Sen har jag roat mej med i några år att besiktiga med xenon i motala. Ingen åsikt om det heller.
av xcfredde
Intruder1400, Kungälv kan du ta bort från din lista tyvärr. De var de som ringde sin support för svar när jag skulle besikta utan kardan. Underkänt...
av oldtimersmc
Bilprovningen är en slumpgenerator besiktigade min Musse 2005 med dubbla 4" utan ljuddämpare =ok ett halvår senare så sa polisen stopp och reggbesiktning= 1000kr

Besiktningen: "vi kollar säkerheten -Polisen lagligheten"

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]