Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Ser inte ut så på en T5...
Vevhusventen går direkt från oljeavskiljaren under insuget till slangen som ansluter till turbons sugsida. Ta bort insugsslangen från luftburken ned till turbon och rengör anslutningen till vevhusventen. Glöm inte att rengöra även den lilla anslutningen.
Fungerar inte detta så blir det att riva ned insuget och byta ut vevhusventilationsgrejorna. Plus då att även rengöra hålen i blocket. Vilket i sin tur om det är rejält igensatt kan innebära att oljetråget ska tas ned för fortsatt rengöring av återrinningen ned i tråget.
av pat850t5
*pettson* skrev:Ser inte ut så på en T5...
Vevhusventen går direkt från oljeavskiljaren under insuget till slangen som ansluter till turbons sugsida. Ta bort insugsslangen från luftburken ned till turbon och rengör anslutningen till vevhusventen. Glöm inte att rengöra även den lilla anslutningen.
Fungerar inte detta så blir det att riva ned insuget och byta ut vevhusventilationsgrejorna. Plus då att även rengöra hålen i blocket. Vilket i sin tur om det är rejält igensatt kan innebära att oljetråget ska tas ned för fortsatt rengöring av återrinningen ned i tråget.
hej har i dag rivit heka insuget med vevhusventilationen det var inte stop någonstans och burken var tom kan det finnas någon annan orska till rök genom oljestickan?
av *pettson*
Då har du både kontrollerat hålen i blocket och gasens väg ut till turbon? Låter märkligt om det ska ryka när allt är öppet nämligen.
av pat850t5
hullan skrev:Alltså på friskluftsröret - det som går från luftburken till insuget (den tjocka gummibälgen)

Precis där det går in i insuget kommer en slang som går in i sidan på det tjocka röret.

Den slangen som går in där ser ut som en lakritspipa :) Den sitter med en bajonett-koppling som du vrider motsols tror jag.

I den sitter ett litet filter som kallas flamfällan. Vid någon årsmodell bestämde sig volvo för att plocka bort den ur produktionen då den bara kloggar igen... På min 96a fanns den inte.

Rengör - byt den eller ta bort den helt enkelt.

Nu är det ju dock inte bara såhär enkelt. Vevhusventen ska rengöras med intervall första gången 9000 mil och sedan intervall 4500 enligt volvo. Sköts detta är det nog inte några större problem. Har det miss-skötts så kloggar systemet igen och kan visa sig genom olja eller onormal rök ur oljesticksröret.

Har det gått så långt hjälper det inte att kolla flamfiltret utan då är det ner med insuget som gäller och byta hela oljefällan och alla slangar.
har bytt allting men har fortfarande rök i oljestickans rör efterlyser fler förslag mvh Patrick
av *pettson*
Frågade inte alls om du bytt allt i förra inlägget. Jag frågade huvudsakligen om du kontrollerat kanalerna i blocket.
av pat850t5
*pettson* skrev:Frågade inte alls om du bytt allt i förra inlägget. Jag frågade huvudsakligen om du kontrollerat kanalerna i blocket.
enda hålet i blocket jag har kollat var det som burken går direkt in i
blåste i alla slangar och det var inget märkvärdigt motstånd motstånd
mvh Patrick
av *pettson*
Nu är det ju så att två hål är inblandade.
Ett som sitter till höger om burken och ett som sitter i burkens nederkant.
Bägge ska kontrolleras och rengöras. Har råkat på väldigt få som inte kräver rengöring i båda två.
Sen var det munstycket ute vid turbon som skulle rengöras, det har två uttag så genom att blåsa har du inte åtstadkommit nånting. Det ska tas bort och rengöras. Släpper nån koks eller nåt liknande ur munstycket när du blåser så räkna med en skadad turbo när du startar sen.
av pat850t5
*pettson* skrev:Nu är det ju så att två hål är inblandade.
Bägge ska kontrolleras och rengöras. Har råkat på väldigt få som inte kräver rengöring i båda två.
Sen var det munstycket ute vid turbon som skulle rengöras, det har två uttag så genom att blåsa har du inte åtstadkommit nånting. Det ska tas bort och rengöras. Släpper nån koks eller nåt liknande ur munstycket när du blåser så räkna med en skadad turbo när du startar sen.
okay jag provar att riva allt igen och hoppas att det hjälper så blir det när man slarvar första gången:-)
tack så länge jag återkommer
mvh
Patrick :oops:
av pat850t5
pat850t5 skrev:
okay jag provar att riva allt igen och hoppas att det hjälper så blir det när man slarvar första gången:-)
tack så länge jag återkommer
mvh
Patrick :oops:
munstycket vid turbon har jag rengjort bra ett hål in i blocket som jag slarvade med tyvär
av pat850t5
Hjälp nu har jag rivit allting igen och det är inte stop någonstans båda hålen in i blocket är rena alla slangar är kollade och rengjorda, det fans inga avlagringar någonstans och ingen gegga
Ändå kvarstår problemet enormt tacksam för hjälp vad kan det då vara
mch Patrick
Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?