Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Misständningen beror säkerligen på att lambdasonden mäter fel. Bränsleblandningen blir fel. Detta då på grund av nån form av syreläckage. Läcka efter katalysatorn kan räcka för att släppa in syre bakvägen.
Men troligast får du in syret på insugssidan. Kontrollerat insugningsrörets gavel mot servopumpen? Om du har den berömda anslutningen till vevhusventen där som alltid går sönder?
Men lampan betyder INTE att lambdasonden larmat. Det är ingen *lambdalampa* det är en motorlampa som anger att där finns en felkod som väntar på dej.
Det finns ett 30tal koder inkl växellåda om man kör automat som kan tända den lampan.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
"Misständningar" kan även bero på läckande ventil (-er) så att bränsleblandningen läcker ut vilket gör att det inte finns tillräckligt att antända. Låt göra ett kompressionsprov.

Mvh GK
av Heedlund
gnestakalle skrev:"Misständningar" kan även bero på läckande ventil (-er) så att bränsleblandningen läcker ut vilket gör att det inte finns tillräckligt att antända. Låt göra ett kompressionsprov.

Mvh GK
Angående detta, så är det så att bilen även tickar.
av Heedlund
Tack pettson!!! Sprayade startgas på varje spridare och runt insuget. Då höjdes tomgången. Så jag får ta och byta insugspackningen och tätningarna på spridarna om det går?
Trasig pump? Rapsolja?

Att spola ur med diverse medel kan hjälpa en […]

Bromsrör höger fram

Nu är bilen ihopskruvad. Var till Mekonomen m[…]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]