Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av urbenruben
*pettson* skrev:Se så jag inte missuppfattat nåt.. V70 99 gamla karossen?
Spännande att läsa...

I Autodata: 4,5 timmar.. (tid i verkligheten 30minuter till 1 timma beroende på vilken utrustning man använder till att suga upp glykolen som kommer ur elementet med. Samt om man klamrar rören utanför eller tappar av glykol ur systemet.

Annan tidslista som jag hittat som används enligt annat koncept säger 30 minuter..

Jag personligen brukar ta runt 45minuter på mej.Kanske en hel timma om jag ska putsa vindrutan med. Då stressar jag inget.

Arbetet innefattar:
*ta bort sidoskydden för fötterna. Lossa 4 skruvar. Känner man det jättejobbigt kan man ju ta bort nedre panelen med till pedalerna. Det tar några skruv med.
*blockera två slangar i motorutrymmet.
*dränera ca ½liter glykol ur elementet. Lossa en skruv. Byta en O-ring.
*Lossa 4 skruv som håller elementet
*dra bort elementet.
* ta nya elementet och klistra dit en list. (om den inte är förmonterad) Flytta över nedre kåpan med några skruv.
*sätta tillbaka elementet och dra åt samliga skruvar. Släppa blockeringarna och efterfylla bilen.
*starta och se så inga läckage finns. Montera panelerna.
*putsa rutan om det är mycket glykol på den.

Fantastiskt svårt....NOT! och inget som tar 4,5 timmar utan mellan 30min och en timma.
ok! verkstads killen har inte gjort det förut så han ringde och kollade och dom sa 3-4 timmar men man får väl hoppas att dom bara tar för betalt för tiden jobbet tar! jag ska in med den 7/9 så man får väl se då!tack för svaren.häls Ruben
Bromsrör höger fram

Då bör konan vara rätt. Men vad me[…]

Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

Har varit in på bildelsbasen. Finns en i Nor[…]

Vad är detta för kontakt?

Kontakten ser ut att vara till dimljus, bilen kans[…]