Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av michaelk
om du inte kan trampa ut den med bromsan , då brukar jag använda en rörtång
killroy79 skrev:Någon som har tips om hur man får ut en kolv som kärvar??
av *pettson*
killroy79 skrev:den är helt inne och vill inte komma ut :( har försökt bromsa ut den med den vill inte.....
Du har inte försökt tillräckligt..
Blockera den andra kolven om det finns en sån. Starta bilen och använd bromsservot.
Bara låta bilen gå på tomgång och trycka pellen i botten.
Släpper den så blir det med buller och bong. Samt att det stänker.
Men om det krävs så mycket våld för att få ur kolven så är det heller inget att renovera. Kolven lär ha rostskador och är då värdelös.
av *pettson*
michaelk skrev:ok visste inte det :) man lär sig nytt varje dag ..

men det är väl inte lättare än en bromstång
*pettson* skrev:Man blockerar intaget till huvudbromscylindern varje gång man pumpar ut vätska. Ställer man pedalen halvvägs nedtryckt så kan endast den vätska som står närmast i röret rinna ut. Ingen vätska tillförs igenom röret så inget mer kan rinna ur.
En bromstång kan skada bromsslangarna genom att ge permanenta veck i slangen. Plus att det är omöjligt att använda såna på bromsrör om så krävs.
Hur svårt är det egentligen att såga av en brädbit och sätta mellan stol och pedal?..
Iof.. alla har vi olika fallenhet för olika saker.
av Storspoven
Jag skulle behöva renovera vänster fram på min V70-99. Nybörjarmekaniker som jag är, men med tummen på rätt plats, så undrar jag om jag med hjälp av Haynes och en kompis med tummen mitt i handen, men utrustad med rejäla biceps, kan ta mig an uppdraget eller om jag bör lämna in kärran till lokala bilmekklaren för total summa 1500:-. Jag kikade lite i haynesboken och det lät ju inte så svårt, men med fatala konsekvenser om det blir fel....

Mina frågor är:
- Vilka verktyg behöver jag? Några specialverktyg?
- Fallgropar, riskmoment?
- Tidsåtgång?

Tacksam för hjälp.
Användarvisningsbild
av christix
Du behöver insexnyckel 7mm. Inte så vanlig, men finns på biltema, mekonomen etc.
Renoveringssats (innehåller nytt dammskydd, smörjmedel, tryckring och ny luftnippel) Se till att allt är riktigt rent innan du smörjer in det. Tryckluft är suveränt för att få ur kolven ur oket, annars
polygrip och tålamod. Bör ta ett par timmar max, inräknat att palla upp o demontera hjulet och montera det efteråt. :)

ps.
när bromsslangen är lös, så placera den så högt som möjligt för att undvika för mycke spill av bromsvätska. Det är heller inte fel o ta bägge oken fram.
Är det dags för det ena att börja kärva, så kommer nog det andra att börja snart också.
Användarvisningsbild
av goransson89
Köp ett bromsok på på biltema eller närmaste skrot. Byt bara vänster bak om det bara är det som är dåligt. Du behöver då bara lufta vänster bak också. :)
av *pettson*
Skivor, klossar och ok byts ALLTID per axel. Att rekommendera annat är att leka med folks liv.
av Storspoven
Ok, Later ju rimligt att om ena är sliten så är andra det också. Men då lokala mekken säger att han vill ha 1500:- för ett byte, menar han att han automatiskt byter på båda sidor då?

Saknas det bara lite på höjden och just[…]

Kn ju inte sånt här men toppen jäm[…]

Värmare XC60 22-

Verkar som att eftermonterad Calix elektrisk motor[…]

Återkommande värmeproblem

Gjorde enligt rekommendation, varmkörde bilen[…]