Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Då e det lite ny info om detta.
bilen har jag ej kvar längre. någon eller några hade troligen tråkigt en helg så dom hade repat sönder bilen, så volvo löste in bilen.
Så nu är ny bil skaffad, en volvo 850 T5 eller hämtas i helgen.
Vad finns det för roligt man göra när det gäller trim till en sådan, det är en automatare.
Motorn är en B5234T7 så min fråga va är det för skillnad på den motorn och tex en B5234t3
Bifrost skrev:Så nu är ny bil skaffad, en volvo 850 T5 eller hämtas i helgen.
Vad finns det för roligt man göra när det gäller trim till en sådan, det är en automatare.
Motorn är en B5234T7 så min fråga va är det för skillnad på den motorn och tex en B5234t3
Eftersom det är en med automat så lär man ta det lungt med att trimma pga lådan. Ska man ha en chans att lådan ska hålla ett tag så lär man börja med att byta olja i lådan och skölja den samt helst montera en extra oljekylare. Sen är det chip och annat avgasystem som är dem vanligaste åtgärderna. Man kan ju även bytta grenrör, intercooler och tryckrör med. Men dem senare sakerna är ju en fråga om pengar.
Okej, för jag sitter även i tankarna att bygga om till manuell istället.Då byter jag även styrboxen och kabelstammen till en manuell så kanske man slipper krångla med givare och sånt
gör jag det så tar jag en M56H låda tror ja den heter eller någon annan du kan rekomendera? lamellen blir nog en 850R men sen vet jag inte vilket svänghjul man ska ha till denna motorn eller vilka som passar. sen har jag en fråga vad är det för skillnad på B5234T7 mot en B5234T3 tex?
Sen även om någon sitter på delar som ni inte behöver för att göra en ombyggnad.
Att bygga om från automat till manuell kostar en hel del på grund av allt som lär bytas och kräver en massa jobb och kan dessutom ge besiktningsproblem. Vill man ha en manuell så är det bättre att köpa en sådan på en gång. Varken styrbox eller kabelstam behöver bytas. Den enda vettiga lådan att byta till är en M56H och det är en sådan du måste ha för att ha en chans att komma igenom besiktningen. Svänghjul tas lämpligen från en 850 med turbo. Vad gäller siffran efter T'et i beteckningen så talar det som regel om skillnaden mellan olika alternativ på turbo och spridare.
okej,
t5an fick jag ganska billigt,
sen har jag en skrotad 850 till som jag skaffa för att ta delar. så tex pedalställ och växelspaken och sånna saker har jag, okej så det funkar med vilket turbosvänghjul som helst då eller måste det vara någon speciell. lådan har jag en polare som har en som inte va jätte dyr.
kabelstammen va la mest för att slippa bygga om från automat till manuell kanske lika bra att skaffa en riktig kabelstam från grunden.
jo visst så är det ju billigare kanske att köpa en manuell men det är ju inget roligt att inte behöva göra nått själv. då lär man ju sig inget
denna motorn som satt i nu va en B5234T7 men har igentligen ingen aning va det är mer än att det är en turbo
Som sagt, svänghjulet är bara att plocka från en 850 med turbo oavsett modell, skulle möjligen vara om awd'ns ska undvikas dock. Men som sagt så bör du tänka på att det kan bli lite speciellt att besikta den efter ombyggnationen. Så ring och hör med SBP innan om hur det är med intyg. En del har klarat sig utan medans en del varit rvungen att skaffa. Och i en del fall har den som besiktar inte ens brytt sig...

Höll på och funderade om inte T7 är den nyare 220hk motorn
har inte hunnit ring och kolla va som gäller med ombyggnad till manuell än,
har dock en fråga. hur kan man ställa upp laddtrycket lättast, vet att man kan skruva västegate stången men vilket håll ska den?
Bromsrör höger fram

Nu är bilen ihopskruvad. Var till Mekonomen m[…]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]