Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Du hade rätt, det var ej felet tydligen, igår hade jag igång bilen och den fick gå i nästan 2 timmar, jag åkte med den, lät den stå på tomgång, stängde av, startade, lät den kallna, starta igen.. men nu idag gick jag ut o starta den igen, o efter 10 minuter så dör den och när jag då ska starta den igen så har den ingen gnista..
vevaxelgivaren har vi bytt, dock till en som har suttit på gl -94, det vart ingen skillnad så vi bytte tillbaka till den jag hade innan, ström fram till tändspolen har jag när bilen ej får gnista, efter tändspolen vet jag dock inte då jag ej vet hur jag ska kunna mäta upp det.
Låter som du hittat rätt kontakter.
Hopbyggt med tändspolen finns ju en kraftmodul. Så det kan vara värt att prova byta tändspole.
Om det är kraftmodulens elektronik som är värmekänslig.
Antar att du kollat gnistan via stiftet. Är det lika för alla stift ?
Du kan ju prova att mäta på svart tändspolen och gul-vit .
Om du jämför med när den är kall och funkar och när den inte funkar skulle du kunna verifiera ifall det är värt att byta tändspolen.
Mät både likström och växelström. Har inte gjort det själv så jag vet inte riktigt vad man ska få ut.
Men om du får skillnad så borde det ge en ledtråd.

Bild
Tändspolen har jag redan bytt den med, och det lustiga är ju att det finns inget mönster för när bilen går o inte går, ibland går den i flera timmar och ibland dör den efter ca 7-10 minuter, ibland kan det även gå att starta den igen när den fortfarande är varm.. jag har kollat om jag har gnista med hjälp utav en lampa, en som man kopplar på tändkabeln, och det finns ingen gnista på något utav stiften..
Värmare XC60 22-

Och då va motorn 25 grader varm alltså[…]

Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller du[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]