Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SubMarine
SHO skrev:Nu har jag fått loss knuten... Märkte då en ganska sunkig o revad packbox. Reva på motsatt sida än den jag bände från så det var inte jag i a f :wink: ...
Är den bara att ta bort o byta eller sitter den fast på ngt sätt.. Petade lite försiktigt med rena handskar men kunde inte rubba den.
Borde bara vara att dra ut den om jag förstått rätt. Ska själv byta min i dagarna så återkom gärna hur du gjorde :)
av *pettson*
Du får naturligtvis göra exakt som du vill. Men det rekommenderas starkt på grund av platsbrist och risken att skada inre knuten vid jobbet annars.
av anTLo
Okej, då är det nog värt att ta ut hela drivaxeln då.. :) nåt mer man ska tänka på än det som redan står?
av anTLo
då ska vi tänka på det. vad kan det ta i tid? vi har räknat på ca 4timmar. Eller vi har sagt det till våra fruar iaf.. :P
Användarvisningsbild
av Nexus
4 timmar då kan ni fika 3 timmar och skruva en timme :wink: .
Bytte damask vä sida på min v70 och bröt mellan lådan och inreknuten med ett brytjärn så kom hela axeln loss så fint.
Men som sagt ta det lugnt och räkna med 2 timmar och då ingår fika rast :P
av *pettson*
Har man varianten med centrumskruv så är det inte nån större match att byta för en ovan. Har man varianten med centrummutter så brukar den ovana ha ett mindre helvete med låsringen till knuten.
Så räkna med dom 4 timmarna frufritt och tänk, meka och njut så ni lär er nåt av det hela.
av anTLo
jag har den varianten med centrumbult o inte mutter. Att få loss drivaxeln var inte heller det största problemet. Däremot så var den yttre drivknuten hel o fin o inte ett dugg trasig, totalt misslyckad bedömning, det var den inre knuten som var helt torr, kulorn har gått så torrt i kulbanan att den slipat märken i banan om ni förstår vad jag menar. Klockan var lite väl mkt för att åka o köpa ny drivaxel komplett och jag stog inte på den platsen att jag kunde lämna kvar bilen som den stog, så vi fick plocka isär den inre, göra rent o fetta in på nytt "akut lagning" så jag åtminstone kunde åka därifrån. Klonk ljudet försvann iaf, men istället har fått ett rasslande ljud som uppkommer när jag kör rakt fram och svänger vänster, vid högersväng är det knäpptyst. Är det nåt jag missat? Ljudet försvinner även när jag trycker ner bromsen lite. Hur länge kan jag åka med detta? eller är jag dum som gör det, byta drivaxel ska göras men undrar bara hur akut det är egentligen, pengarna styr lite just nu. :oops:
av SHO
Äntligen har jag fått drivaxeln från laga.se Från en S70 som mosats bakifrån efter 11 656 mil (enl. trpstyrelsen).
Nåväl, ikväll blir det ny packbox och dit med axeln (med ny låsring). Bör man fetta in den lilla gummiläppen som ligger mot axeln s.a.s. på nya packboxen? Min momentnyckel är definitivt inte kalibrerad så ungf. hur mkt skall man dra åt centrumbulten?
Skall låta en polare som kan inställningar göra en framvagnsinställning när allt är återmonterat.... Så frågan är bara skall man dra åt som saaaaten eller lite lagom? 8)
Värmare XC60 22-

Och då va motorn 25 grader varm alltså[…]

Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller du[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]