Hej!
Lite uppdatering i tråden.
Problemet har blivit värre, kanske är det för att jag analyserar mera just nu.
Var under bilen igår och bytte oljefilter och passade då på att kika över motorfästerna lite bättre.
Det övre är sprucket dock inte så mkt. Lite mjukare än på andra bilar. Kanske blir det ännu mjukare när motorn har hög temperatur och motorrummet är ordenligt varmt.
MEN jag kontrollerade det undre fästet som sitter på vänster sida (vid växellådan).
http://www.vparts.se/bilder/artiklar/li ... 42PU_S.jpg
Titta på den inlänkade bilden. Den högra gummilagringen som sitter fast i motorn hängde i stort sett löst. Hela "staget" gick väldigt lätt att dra ifrån sida till sida.
Funderar på om det räcker att byta det nedre, men kanske är det övre så pass dåligt att det kört slut på den nedre (något mindre) lagringen... därför bör jag kanske byta både uppe och nere?
Ger den nedre infästningen dem fenomenen som jag tidigare nämnt?
Har en mekhandbok där momenten på bultarna framgår, där står även vinkel angiven. Jag har momentnyckel men ingen vinkelmätare. Hur pass NASA-teknik är vinkelangivelsen? Räcker det att dra moment med momentnyckeln och sedan överdra med motsvarande vinkel? Eller ska man räkna om vinkeln till ett nytt moment istället?
MVH
KaliZ