Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gjorde som du sa. men upptäckte då att ett av stifften inne i själva massmätaren var lite snett. Så jag bytte ut den mot en ny orginal.

Saken är den att det känns som bilen går renare, den hugger inte längre bara små hopp ibland. Men likt förbannat indikerar den för nya misständningar hela tiden.

Så nu har jag absolut inte en enda aning om vad det kan vara. När jag körde på limphome, efter att ha kopplat ur luftmassemätare fick jag inte en enda felkod på misständningar. men sen bytte jag till den nya och får dem igen. Vad fasen kan felet vara?? Tråkiga är att volvo har väntetid på över en månad oxå..
Okey. Misstänker att allt med bilen är löst nu. Kört den ca 30 mil på 3 dagar utan en enda misständning eller att lampan har tänts. Så tänkte göra en resumé för att kunna hjälpa andra med samma problem.

Symptom: Bilen indikerar för misständningar på olika cylindrar. började för ett år sedan. Då indikerade den ca 1 gg i månaden. Detta blev dock oftare och oftare.

Slutligen indikerade den för misständning över tiden. och "högg" vid körning oberoende av varvtal.

Felsökning: Jag började med att byta rotor, fördelarlock, tändkablar, tändstift och tändspolen. (förra var biltema skit). Detta hjälpte dock inte.

Nästa sak jag hittade var 4 jordkablar som var riktigt kassa. Så skarvade om dem om filade upp. Dock utan resultat.

Slog på spridarrengöring. Ingen skillnad.

Testade koppla bort luftmassemätaren så bilen gick på limphome. Då gick den bättre och misstände inte alls.

Tog ut och kontrollerad luftmassemätaren och ser att ett av de 3 stiften i den var snett och satt löst. Så bytte denna och bilen slutade hugga men misstände fortfarande.

Hade slutligen turen att få upp felmedelandet att min vevaxelgivare hade glappat. Så bytte även denna och efter det så gick bilen perfekt!

Hoppas nu någon annan kan ta hjälp av detta!
av *pettson*
Lite skum summering? Visst kan man vinkla info som man önskar men?
Först: Jag är glad att du hittat problemet och löst det.
Men sen..
Felsökning: Jag började med att byta rotor, fördelarlock, tändkablar, tändstift och tändspolen. (förra var biltema skit). Detta hjälpte dock inte.

För att summera så var alltså inte biltema tändkablar och stift osv.. sämre än det du monterat efter då? Eftersom du konstaterat att nytt inte hjälpte?
rotor, fördelarlock, tändkablar och tändstift var biltema produkter. Bytte ut dessa då jag personligen har en mkt dålig erfarenhet av dessa och flertalet andra individer.

Enligt min erfarenhet så var det ingen onödig detalj att byta då de jag köpte nu har en betydligt högre kvalité och längre livstid.
Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller dub[…]

Värmare XC60 22-

Tycker det funkar bra ändå. Min kollega[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]