Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
Biltemas lager fungerar bra, det senaste jag köpte rullar på än efter snart 2½år och knappt 10000mil (855GLT -96). Bytte på min -93a också och det rullar också problemfritt fortfarande, lite osäker på milen men minst 6000mil iaf.
Antingen har jag haft tur eller så har jag varit klok nog att montera dom efter anvisningarna ;)
av stranglefoot
Lucif3r skrev:
stranglefoot skrev:Kört ca 6-700 mil med Biltema framhjulslager på V70 -99. Glappade på bilprovningen...
Inte imponerande!
Felmonterat säkert.
Nu efter ca. 1000 mil tog jag tummen ur och passade på att byta ut detta "felmonterade" lager.
Glappt är det.
Drivknuten på samma sida byttes då samtidigt med lagret. Nu med hål i damasken! Torr som ett fnöske och full av sprickor.

Tack Biltema för den utsökta kvaliten på ovan nämnda delar

/ Anders Nilsson mekaniker sedan 1997...
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Biltemas hjullager i både 854an och V70in sedan flera år och inga problem med dom.

Skruvat med diverse sedan 80-talet vad nu det har med saken att göra.
av stranglefoot
Då må jag ha fått grejor från "bjudlådan" kanske!
Även om många verkar ha bra erfarenheter av dessa prylar så verkar kvaliten minst sagt vara ojämn. Läste tidigare inlägg om att Biltema ska ha slutat sälja ovan nämnda lager då det fanns kvalitetsbekymmer.
av virtq
När jag köpte mitt från skruvat så fick jag ett som inte lirade så bra. En god idé är att känna på lagret innan man monterar, det ska inte skorra något. Fick ett som förmodligen inte hade tillräckligt med fett i sig eller kärvande kullager, men bytte det och fick ett som lirade riktigt bra.
av *pettson*
Lika nyfiken på om samtliga har
1/ rengjort hålet i spindeln så lagret går lätt i.
2/ korsdragit skruvarna för att sedan dra med moment.
Notera att momentets exakthet är inte det viktigaste, det viktigaste är korsdragningen.
av stranglefoot
*pettson* skrev:Lika nyfiken på om samtliga har
1/ rengjort hålet i spindeln så lagret går lätt i.
2/ korsdragit skruvarna för att sedan dra med moment.
Notera att momentets exakthet är inte det viktigaste, det viktigaste är korsdragningen.

Svaren på dina frågor är självklara.
Varför kan ingen bara köpa att biltema kan misslyckas med vissa prylar?
Om vi nu tar damasken tex.
Vilket fel kan jag ha gjort som fick damasken att spricka runt om med hål i som följd?
Visst, lagret har ingen sett mig byta men varför skulle jag fuska med min egen bil?
Nu sitter där ett lager från vparts och det glappar inte!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
stranglefoot skrev:Visst, lagret har ingen sett mig byta men varför skulle jag fuska med min egen bil?

Därför att alldeles för många TROR dom kan, men egentligen gör dom helt fel. Och det finns ännu fler som fuskar. Kolla bara på t ex alla bortplockade/tjuvkopplade varningslampor.

Ingen har sagt att biltema är felfria, det som sägs är att lagren som biltema säljer kommer ifrån samma fabrik som dom flesta andra ställen, men med bortslipade nummer.
Med andra ord kunde det likagärna vara ett lager ifrån skruvat, vparts, eller t om volvo.
Saken är den att det skiljer så mycket i pris, så om ett lager som kostade dubbelt så mycket som biltema går sönder/är defekt, så måste det vara produktionsfel - big deal. Hade det varit biltema lagret, som är samma lager som det dyrare, ja då jävlar tar det hus i helvete, jävla biltema och bara sälja billigt skräp, och man går ut på nätet och "varnar" folk och gnäller på som fan, och vips så tror alla att biltema bara säljer billigt skräp - utan att ha en susning om vad dom talar om...

... Men den här diskutionen har vi redan haft otaliga gånger, och är nog rätt meningslöst att fortsätta skriva ... Det är väl bra att du är nöjd med ditt vparts lager iaf.
Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]