Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Var köper man sånt? Både enklare och överkursen.
Köpte batteriet hos en expert så han borde väl ha redskap för o pressa.

kablarna är redan rätt tajta så måste väl försöka klippa upp skon så jag slipper kapa något.
Lite pinsamt, rengjorde kabelskon med 5-56 när jag köpte nytt batteri, INNAN jag visste att det inte är så lämpligt. Pillade lite med kabelskon idag och upptäckte att det var kvar lite 5-56-smuts-gegga mellan kabelskon och anslutningen till säkringar :oops: Rengjorde det idag och nu blir kabelskon inte lika varm längre.

Den blir fortfarande varmare än kabelskon på minuspolen. Någon som kan bekräfta att kabelskon vid pluspolen blir lite varm när motorn går?
2444ever skrev:Lite pinsamt, rengjorde kabelskon med 5-56 när jag köpte nytt batteri, INNAN jag visste att det inte är så lämpligt. Pillade lite med kabelskon idag och upptäckte att det var kvar lite 5-56-smuts-gegga mellan kabelskon och anslutningen till säkringar :oops: Rengjorde det idag och nu blir kabelskon inte lika varm längre.

Den blir fortfarande varmare än kabelskon på minuspolen. Någon som kan bekräfta att kabelskon vid pluspolen blir lite varm när motorn går?
min är lite varmare än minus. var ute och kolla nyss :)

har även en matning till steget direkt från pluspolen.
Jag fick byta pluskabeln häromåret på min 850:a.
Hade spänningsfall där kabeln var inpressad i kabelskon, laddade dåligt och kabeln blev varm som f'*n. (Spänningsfallet varierade lite
om man bände i kabeln). Köpte komplett kabel mellan startmotor/batteri på skroten för 20.-
Ingen batteripol ska normalt sett bli så varm så man känner det. Precis som xxargs skriver ska spänningsfallet vid mätning som beskrivits bli väldigt litet, annars är anslutningarna dåliga. Tänkvärt i sammanhanget är att dåliga batterianslutningar kan medföra att batteriets "utjämningseffekt" av den pulsformade strömmen från generatorn delvis går förlorad. Detta kan medföra störningar i bilens elsystem och i värsta fall olika funktionsproblem. Den vanligaste orsaken är att den pressade originalanslutningen i batterikabelskon oxiderats invändigt pga att kapilläreffekten drar in fukt. Batterikabelns kardeler brukar vara påverkade så man måste klippa av en del av kabeln om man ska byta kabelsko. Kabellängden brukar inte räcka till för detta så byte av batterikabeln brukar vara det enklaste. Går att hitta friska på skroten. Om man regelbundet underhåller batterianslutningarna inklusive kabelskorna så slipper man oftast problem. Jag brukar göra så här: rengör noga, dränk in med 5-56, torka av, kapsla in rikligt med vanligt vaselin. Upprepa en gång per år.
Kanske har nämts i tråden redan, i så fall ber jag om ursäkt.

Kolla så att polanslutningen inte är konisk på ditt nya batteri. I såll fall finns det ju möjlighet att polanslutningen är vänd upp och ner, eller att den polskon du har inte är anpassad för koniska batteripoler övht. Har bara stött på koniska poler vid något enstaka tillfälle, men möligheten finns ju.
Tjonge76 skrev:...
Kolla så att polanslutningen inte är konisk på ditt nya batteri.
...
Nej, är inte det, tack ändån.
Camel skrev:Ingen batteripol ska normalt sett bli så varm så man känner det.
...
Nähä, aldrig får man vara riktigt glad :D
Efter sista rengöringen blir den bara typ ljummen, men den skall alltså inte bli något varmare än kabelskon på minuspolen - eller annat i omgivningen? Vill bara vara säker så jag inte byter något i onödan.
Om man fixar ny kabel, drar man den på nytt sätt, eller är det enkelt att in o rota med kabelhärvor?

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]