Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Danneskoog
Jag har gjort urläsning och fått P0102 o P0172 varav att den första kommer när jag drar ur sladden så därför riktar jag mig mot nr två , en fråga pettson ? felkoden jag får signaleras väl av lambdan o där med så borde ju många andra punkter kunna fela innan el kan lambdan typ sotat igen ? låter som en saga men jag har ju inte tummen mitt i handen heller men är mer av den gamla skolan :)
av *pettson*
Danneskoog skrev:Jag har gjort urläsning och fått P0102 o P0172 varav att den första kommer när jag drar ur sladden så därför riktar jag mig mot nr två , en fråga pettson ? felkoden jag får signaleras väl av lambdan o där med så borde ju många andra punkter kunna fela innan el kan lambdan typ sotat igen ? låter som en saga men jag har ju inte tummen mitt i handen heller men är mer av den gamla skolan :)
Har du kontrollerat det stället jag föreslog? Det är ett ställe dom flesta missar, och ett ställe som brukar sätta just den felkoden i slutändan.
av Danneskoog
Hoj :) Jo jag har verkligen letat kollat , dragit nytt på vissa jävliga ställen när jag ändå rotat o rört men till ingen nytta :( mer än att nu tenderar den till att gå dåligt även utan lmm ............. Men skam den som ger sig o nu ska jag in i abs boxen o löda om lite :D
av Danneskoog
Ja ja ja Pettson du hade rätt :P Slangen på sidan var trasig !!! Tack .... Motorlampan tänds inte o inga felkoder men dock rycker den o smäller fortfarande när man ska iväg ...... suck
av *pettson*
Danneskoog skrev:Ja ja ja Pettson du hade rätt :P Slangen på sidan var trasig !!! Tack .... Motorlampan tänds inte o inga felkoder men dock rycker den o smäller fortfarande när man ska iväg ...... suck
Om du nollställer styrdonet nu ifrån sin nuvarande adaption. Alltså tar strömmen en timma eller nåt så bör det försvinna för dej.
av Danneskoog
Det ska absolut provas :) kan du förklar adaption ?? räcker det inte med att ta bort felkoderna ??
av *pettson*
Danneskoog skrev:Det ska absolut provas :) kan du förklar adaption ?? räcker det inte med att ta bort felkoderna ??
Felkoderna återställde så att styrdonet nu lyssnar på givarna igen.
MEN..
Styrdonet har ju försökt att lära in och justera bilen åt dej, men medans det var tjuvluft.
Förvisso kommer den med tiden att justera tillbaka så allt fungerar, men för att påskynda detta så nollställer man adaptionen så styrdonet börjar ifrån början med grundmappen (grundstyrprogrammet) så utgår den därifrån och justerar igen med dom nya förutsättningarna.

Tråkigt att se, och höra, men dessv&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Hade Pirelli P-Zero innan jag i våra kö[…]

Har du kollat om fläkten går tungt? Om […]

Hej, har tömt ut och torkat upp ca 4 liter va[…]