Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
StefanT5 skrev:Sika flex har jag använt ett lim för rutor som jag har köpt av min glasmästare.
Är på patron som man använder.
De använder det till alla rutor som limmas, vi använder även det till masiknerna som vi har på jobbet när vi monterar rutor i volvo maskiner.
Känner inte till att sikaflex har en volvogodkänd produkt men jag har inte varit involverad i det på senare delen av 2010 samt nåt alls 2011. Sen att det används det är jag fullständigt medveten om dessvärre. Det fanns 2007 när jag var involverad med volvo endast 2 limtyper totalt två fabrikat som var godkända. 2010 var dom 4. Men det användes totalt 29 olika som vi kunde få tag på ute på marknaden, alltifrån stumma härdlim till rena siliconprodukter egentligen avsedda för VVS. Vid provningar så hade dom flesta iallfall 2007 inte gjort nåt bra intryck eftersom dom underkändes.
Användarvisningsbild
av StefanT5
Volvo själv i Karlstad använder detta de som sa till mig att köpa det första gången hos en glasmästare.
Men om det är godkänt då vet ja inte men om volvo använder det så är det ju dumt.
av *pettson*
StefanT5 skrev:Volvo själv i Karlstad använder detta de som sa till mig att köpa det första gången hos en glasmästare.
Men om det är godkänt då vet ja inte men om volvo använder det så är det ju dumt.
Till att börja med så har ju volvo egna tuber.. volvomärkta i en volvokartong. Så att dom inte köpt det rätt väg så att säga.. det är ett som är säkert. Huruvida det är samma lim i tuben som den volvomärkta det låter jag vara osagt.
Användarvisningsbild
av StefanT5
Ja nej vet inte vad men, typ nu gäller det anläggsmaskiner volvo och de fick vi till en början tuber med härdare till som stod volvo på, men nu så får vi om vi beställer denna sika flexen vid rutmontage från volvo.
Men vet inte om det är något de tar lokalt eller inte heller.
Användarvisningsbild
av CarMan
*pettson* skrev:
StefanT5 skrev:Behövs ingen värmare till limtuberna nu vanlig spruta och klämma ut limmet.
Ta ur rutan gör man med en vajer och sågar ur eller om man vill bli lite finare en vajer med diamant på till att såga ur.
Men som sagt billigare och ta försäkringen om man nu inte råkar ha en ruta stående,
Har man en ruta stående och inte har rätt försäkring + att man inte har gjort det förut är det lättare att prata med en som sätter i glas att göra det utan kvitto tar dom bara ett par minuter att byta.
Vilket lim är det du menar inte kräver en värmare? Det finns nämligen en uppsjö med olika lim till rutorna. Men endast få av dom är godkända, mej veterligen finns inget lim som inte värms som godkänts, utom till VAG, dom använder ett tvåkomponents kall lim.
Volvos orginal lim värms i volvos ugn. detta är ett snabblim som trokar på 2 timmar & är isosinat fritt.
Finns en chyst bild där volvo hissar upp en S60 hängande endast i vindrutan! (Hittar inte bilden)
Användarvisningsbild
av sura56
Volvo använder Sikaflex till alla bilmodeller i monteringsfabriken.
Användarvisningsbild
av CarMan
Found it.

ramen man lyfter blen i, är dit limmad med rutlumm
Imma i strålkastarna

Okej, tackar Skickat från min iPad med Ta[…]

Det är en 945 1992 års modell.

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&arin[…]

VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]