Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Verkar vara olika på ACC och ECC. Har på engelska (USA) forum läst om de som testat sin ecc med denna metod på stift 6... Undrar var mitt är?

Har även hittat detta på annat forum:
=============
4: Chassie jord. ( OBD II )
5: Signal jord. ( OBD II )
7: Signal "k-line" till ECU, TCU & SRS. ( OBD II )
( 12: Signal ABS, är väl gamla "blink-blink-blink" diagnosen. )
( 13: Signal CC, är väl gamla "blink-blink-blink" diagnosen. )
16: +12V ( OBD II )
=============
Gäller S/V70 -97-98...
Vad är stift 7 egentligen?

Vet inte om volvo kan felsöka ecc utan stift 6 eftersom det är där de läser...
Får väl kontakta volvo men jag tänkte inte köra en felsökning på verkstan som kostar 250:- för att inte få ut några koder pga okompatibla system.

Vi får väl se var vi hamnar....

Mvh /M
av *pettson*
magseg skrev:Hej.

Verkar vara olika på ACC och ECC. Har på engelska (USA) forum läst om de som testat sin ecc med denna metod på stift 6... Undrar var mitt är?

Har även hittat detta på annat forum:
=============
4: Chassie jord. ( OBD II )
5: Signal jord. ( OBD II )
7: Signal "k-line" till ECU, TCU & SRS. ( OBD II )
( 12: Signal ABS, är väl gamla "blink-blink-blink" diagnosen. )
( 13: Signal CC, är väl gamla "blink-blink-blink" diagnosen. )
16: +12V ( OBD II )
=============
Gäller S/V70 -97-98...
Vad är stift 7 egentligen?

Vet inte om volvo kan felsöka ecc utan stift 6 eftersom det är där de läser...
Får väl kontakta volvo men jag tänkte inte köra en felsökning på verkstan som kostar 250:- för att inte få ut några koder pga okompatibla system.

Vi får väl se var vi hamnar....

Mvh /M
Varför skulle du dels få betala för att inget få veta, menar då är inte tjänsten utförd eller?
Och varför skulle volvos verktyg vara inkompatibla med deras egna produkter?
Hej.
Har nog uttryckt mig lite otydligt.

Det är inte volvoverkstäder och de tar 250:- för att koppla upp bilen mot datorn.
Verkar som om alla andra V70 -97 som finns på forum har stift 6 och inte jag... Därav min fundering. Har frågat om det i en annan tråd men ingen har svarat. Är det fler än jag som saknar stift 6 och som har ecc?

Jag menar Inte att V:s utrustning skulle vara inkompatibel med sina egna bilar... men närmsta verkstad är inte volvo för jag har ett par mil till närmsta volvo.... därför vore det bra att kunna avläsa utan att behöva boka tid och åka in till volvo.

Beklagar om jag trampat på någons tår. Sorry...

Hur ser det ut i era uttag? Har ni stift 6?

Mvh /M
Det här var intressant att veta. Jag trodde att OBD-2 diagnostik kräver någon form av seriell kommunikation mot en terminal (eller dator med terminalprogramvara om ni minns den gamla goda tiden med modem och BBSer. Så det blir som att sitta med en MS-DOS prompt fast man utfärdar ngt motsv AT-kommandon).

Detta kan knappast vara standard för OBD-II utan ett Volvopåhitt. Det finns tre olika seriella kommunikationsprotokoll - vilket som tillämpas varierar mellan bilmodeller - och var av en av dessa ligger på varsitt stiftpar i OBD-II porten. De stift som inte är definierade i OBD-II standarden är tydligen stift 1, 3, 8, 9, 11, 12 och 13. Så diagnostiken för bränslesystemet ligger således på stift 3 så liknande diagnostik kanska kan genomföras på någon av de andra "odefinierade" stiften.

OBD protokoll tillämpade på Volvobilar:

Bilar tillverkade 1996-2004: ISO 9141 (stift 7 och 15)
Bilar tillverkade 2005 och senare: CAN (stift 6 och 14) - samma system som Ford använder på sina bilar.

Det skulle vara intressant att få veta på vilka stift automatlådan, ABSen, tändsystemet (på de bilar som har separat styrmodul för tändning [L.H.Jetronic]), SRS/Airbag, farthållare, ECC/AC, TCC/Turbo, kombiinstrument och elmanövrerad bilstol. Det är fler terminaler än "odefinierade" stift men de kanske finns på någon av de oanvända protokollportarna.

Ok enligt föregående inlägg så ligger:

Bränsle ECU på stift 3
ABS på stift 12
AC/ECC på stift 6
CC (farthållaren??) på stift 13

var ligger resten?

Jag tolkar också från föregående inlägg att endast Bränstlestyr/tändning, turbo, och SRS/airbags kan diagnosticeras via OBDII, är det korrekt?
Tack Pettson. Skönt.

g00ey: Det är där jag har mitt problem: jag har ecc men inget stift 6. Det stämmer lixom inte... Jag har testat att läsa annat och det funkar.

/M
Jag har dessa stift i mitt uttag:
3, 4, 5, 7, 13 & 16
5 är väl 'teststiftet'
16 är +
3 är 'motorn' (Den har jag testat och det funkar... inga felkoder).
13 ska enl uppgift vara farthållare.

Alla andra stift saknar metallbläck. Tomma....
/M
Om du är osäker på farthållaren så kan du ju rycka säkringen se om det ger felkoder i stift 13. Kolla att metallbleck inte har tryckts in i porten och dolt sig. Om så är fallet så går det inte att göra "blinkdiagnostik" på klimatanläggningen genom OBD-II porten. OBD-II protokollet har var jag kan se inga felkoder definierade för AC/ECC, bara för det som nämnts ovan.

Du kan ju kolla om du har den gamla terminalen vid spolarvätskepåfyllningen. ECC ligger då på stift B1. Kanske har klimatanläggningen eftermonterats eller någon har tabbat sig på bandet (knappast troligt men man vet aldrig), kanske har porten bytts och nån har satt i en port från en bil utan klimatanläggning. Det kanske går att spåra upp diagnosanslutningen till kontrollenheten. Kontrollmodulen ligger som ett paket ovanför stereon bakom temperaturrattarna. Vart stiften på kontrollmodulen går borde stå i någon servicemanual.
Jag har grävt lite djupare i vad som finns i OBD II porten. På en 1999 års V70 så finns det inte Volvo-blink diagnostik på ECC, hur det är med äldre bilmodeller vet jag dock inte. Datakommunikationsporten på stift 7 är en buss vilket innebär att kommunikationsportarna på alla (OBD-II diagnostiserbara) kontrollmoduler ligger på samma kabel om man uttrycker det enkelt. Det innebär att alla moduler hör när det sker kommunikation på kabeln. Så om jag vill prata med ECC modulen så skickar jag ut kommandot "ECC prata med mig!" och ECC modulen svarar medan de andra modulerna ignorerar mitt kommando.

Följande moduler ligger på OBD-II kontaktens dataport (stift 7 se knutpunkt 23/421 för mer information):

Immobilizer
Transmission Control Module (Automatlåda)
Kombinationsinstrument
Engine Control Module (Insprut/Motorstyr)
Control Module Seat (elstol)

ECC
Control Module Roll-over bar (???)
Centrallås
SRS modul

Motorvärmare
Kontrollmodul RTI (???Navigationsutrustning/Bilstereo???)

Som jag sade förut så har OBD-II standarden sina begränsningar så det är inte osannolikt att Volvo tar till felkoder som inte finns definierade inom OBDII standarden. Däremot så har jag hittat felkoder för A/C (finns i gruppen P0500-P0599, kan nämnas at P står för powertrain vilket inte är så passande klassificering för en klimatanläggning) men det finns nog fler än vad som är givet i standarden.

En Volvo 850 från 1997 har ECC modulen kopplad till stift 6 på OBD-II porten och inte till dataporten/bussen (stift 7). Stift 6 förbinds med stift 30 på kontakt A (den stora 30-pin kontakten) bak på kontrollmodulen på 850'97 och på V70'99 som ockå har sin diagnosticeringsport på stift A30 så ligger den på databussen. Så i ditt fall så blir nog du tvungen att ta en felkodsläsare och sedan höra med Volvo vad eventuella felkoder kan betyda. Det är inte säkert att ett vanligt OBD-II instrument kan få ECC modulen att börja prata så det kanske krävs ett specialmeddelande som ligger utanför OBD-II standarden. Då är det bara ett Volvo instrument som klarar det såvida någon därute inte lyckats hacka fram kommandona.

Även om diagnostikstiftet är detsamma på ECC på både 850 '97 och V70 '99 så är det inte troligt att de använder samma protokoll. Men om du tror att det endast är en felkoppling det rör sig så kan du kolla upp bildelsnummret på den och se om det är samma som i en 850 '97. Om så är fallet så kan du ju göra blinkdiagnostik direkt på stift A30. Du kan även kolla om det är "kortslutning" mellan stift A30 på ECC modulen och stift 7 på OBD kontakten. Då vet du att klimatanläggningen måste läsas av med en OBD läsare.
Senast redigerad av 4 g00ey, redigerad totalt 0 gång.
Byta startmotor V90 T4 2019

Vilket batteri bytte du? Det finns ju två ([…]

Har samma/liknande problem som trådskaparen […]

Stefans 968

Inte illa som man säger :) Kul projekt

Standby S09 sirenförstärkare

Vet ej om detta är vad du letar efter men kik[…]