Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ketto
Varti skrev:jag fick byta min evapurator 7700 tusen inte så kul

REJMES skulle ta CA 15 TUSEN NÄSTAN :shock:
fy faen (ursäkta ordvalet) De ÄR mycke pengar!
Usch hoppas inget är fel på min bara!
av Mikael G
ketto skrev:

Hoppas inte för mycket bara för det är standard fel på AC'n i 850, anledningen till att det är dyrt är att man får riva ner instrumentbrädan. Det sägs åtgå 8-10 arbetstimmar för att byta.
av blomman
Ja nu för tiden är det ju ej freon.
Om trycket är för litet så funkar det ju ej.
Det går ju att försiktigt tryck kolla.Vanligt så läcker det vid påfullnings nippeln,sitter en tätning där.Jag hade prob med min ac:
Kollade hos kylfirman,han vred åt nippeln för hand,tryckte (läckte inget)
fyllde på och allt var frid och fröjd muuuuhhhhhaaaaa
Skämt åt sido det kan läcka vid nippeln kolla den packningen ev byt.Behöver ej vara något dyrt fel.
Användarvisningsbild
av ketto
Mikael G skrev:
ketto skrev:

Hoppas inte för mycket bara för det är standard fel på AC'n i 850, anledningen till att det är dyrt är att man får riva ner instrumentbrädan. Det sägs åtgå 8-10 arbetstimmar för att byta.
jo ja vet,just därför hoppas ja slippa byta den! de är kul att skruva men inte just inredning!
av Hellrider
blomman skrev:Ja nu för tiden är det ju ej freon.
Om trycket är för litet så funkar det ju ej.
Det går ju att försiktigt tryck kolla.Vanligt så läcker det vid påfullnings nippeln,sitter en tätning där.Jag hade prob med min ac:
Kollade hos kylfirman,han vred åt nippeln för hand,tryckte (läckte inget)
fyllde på och allt var frid och fröjd muuuuhhhhhaaaaa
Skämt åt sido det kan läcka vid nippeln kolla den packningen ev byt.Behöver ej vara något dyrt fel.
Jo det är en freon,det är det enda kylmedie som finns.däremot finns det olika sorter av freon,den gammla "farliga hette r12,den mindre farliga heter r134a,som används!
av egekko
Hellrider skrev:
blomman skrev:Var det länge sedan du fyllde på köldmedel?
man fyller inte på,om man inte är ett miljösvin

Byt evapurator och torkare istället
De kylmedier som finns i dag R134a, R407, R410 mfl. har inget gemensamt med gårdagens R22! Kylbranchen vill göra gällande att så är fallet för att få ha kvar sitt "monopol" på hantering av kylmedia. Det halvkilot R134a som finns i en bil-AC gör mindre skada på miljöm om det läcker ut än vad din bil gör när du drar igång den på vintern och sen ställer dig och skrapar rutorna. Det finns inga lagliga hinder för att vem som helst skulle få köpa och fylla på sin AC, men branchen vägrar att sälja till andra än licensierade kyltekniker.

Ett intressant och miljövänligt alternaiv är att fylla med gasol. Det finns mycket att läsa om det på nätet. Tredje världen har behov av kyla och har inte råd att köpa soppan från DuPond, det pågår projekt där kylmediet är gasol. Billigt, miljövänligt och blandbart med R134a.
Användarvisningsbild
av CarMan
egekko skrev:
Hellrider skrev:
blomman skrev:Var det länge sedan du fyllde på köldmedel?
man fyller inte på,om man inte är ett miljösvin

Byt evapurator och torkare istället
De kylmedier som finns i dag R134a, R407, R410 mfl. har inget gemensamt med gårdagens R22! Kylbranchen vill göra gällande att så är fallet för att få ha kvar sitt "monopol" på hantering av kylmedia. Det halvkilot R134a som finns i en bil-AC gör mindre skada på miljöm om det läcker ut än vad din bil gör när du drar igång den på vintern och sen ställer dig och skrapar rutorna. Det finns inga lagliga hinder för att vem som helst skulle få köpa och fylla på sin AC, men branchen vägrar att sälja till andra än licensierade kyltekniker.

Ett intressant och miljövänligt alternaiv är att fylla med gasol. Det finns mycket att läsa om det på nätet. Tredje världen har behov av kyla och har inte råd att köpa soppan från DuPond, det pågår projekt där kylmediet är gasol. Billigt, miljövänligt och blandbart med R134a.
Hur kan du vara så KORKAD att du lurar folk till att fylla gasol i bilar!
man kan ha det i kyl anäggningar men inte i bilen! (för övrigt är det bar R134a man ska ha i bilen! Dom andra blir inte kvar i slangarna!)

gasol briner om ni inte viste det! om du har en läckande evaparetor & fyller systemet med Gasol, så kommer golvet på bilen vara fylt med gasol! Den bilen vill itne jaag serva eller få in på verkstan!
Förutom att gasol är brandfarligt så är det tungt också o ligger kvar på golvet & kan rinna ut när du öppnar bilen.

Nä, tänk på vad ni skriver !!! det fins ju folk som tror att ni vet vad ni pratar om!
AC & kylfläkt

Köpte en av Trodo som skickades med brunt oms[…]

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]

Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]