Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
ejon skrev:Då har jag inte det.
Inte hittade du anslutningen till BTR om du kikade där jag skrev iallafall.
Undersök NOGRANNT om du inte har nån tjuvläcka på insuget. Om inte så får du väl radera koderna och se om dom återkommer.
ejon skrev:Har kikat överallt efter läckage men hittar inte:( Så svårt att se det iallfal...
Har nollat felkoderna men dom kommer tillbaka.
Låt motorn gå på tomgång, och spreja sedan med startgas runt insuget, packningarna mellan insug och toppen, följ slangar och rör kopplade till insuget sedan vart de nu tar vägen.
Om det är läckage någonstans kommer startgasen att sugas in i motorn, och du märker det på att varvet går upp.
ejon skrev:Måste även tillägga att tomgången är förjävla hög ibland :p
Kan det vara lambdan som orsakar hög tomgång med ?:S
Tveksamt. Tomgången bryr sig inte så mycket om vad lambdan säger då den mest går efter förprogrammerade värden och motortempgivaren.
Själv så har jag valt att lämna in bilen på verkstad för omsvetsning för min lambdasond, eftersom vi byggde egen downpipe och la lambdasonden på fel ställe vilket resulterar att lambdan och kablarna tar emot ramen på bilen och har säkert gnuggats sönder.
Minns jag rätt när jag körde 850n utan lambdasonden ikopplad så gick bilen fettigt då med, och då lös INTE någon varningslampa för mig, även fast dom inte är borttagna ^^

Och eftersom jag googlat och hittat en del om att bilen går fettigt om lambdan är kass så gissar jag på det, enda som jag kan tänka mig som är sönder plötsligt:p

MVH
Jonas
nu har jag fått tillbaka bilen från verkstan och gamla lambdan var trasig sa dom, nu har jag en ny och mina 2 felkoder har försvunnigt som var att bilen går fettigt. Bilen går fortfarande lite orent på tomgången ibland och stiften blir fortfarande KOLsvarta :(

Vad fasen kan det vara för fel?
bilen tillbaka från verkstan och dom fann inga fel:(

Så här skriver dom:

Felsökning utförd. Mätt lambda sond, reglerar som den skall - visdar att förbränningen är otroligt fet. Mätt LMM som får 0.8-1.1V på tomgång, under gränvärde! Annan LMM testad och får samma mätvärde. Spjälllägesgivare ohm-mätt, linjärt värde inom gräns. Provtryckt tryckslangar. Turbon kontrollerad, läcker olja vid oljereturen, samt glapp både axiellt och radiellt ( inte mycket ) viner vid körning/belastning.

Vad fasen ska man göra nudå:/
Det du kan göra är att ta bort batteripolen en timma för att alla adaptionsvärden ska nolla sej. Får förmoda att verkstan *glömde* det. Att man nollar felkod för en trasig sond efter man bytt till en ny, innebär inte att man nollat adaptionen för den man monterar. ALLTID nolla adaptionen..

Utan värmare kommer du inte upp i rätt t[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Tror nog du behöver byta värmepaketet f&[…]

Tjena! Tidigare idag så klagade bilen p&ari[…]

Hur blir det om man betalar 1000kr+2000kr och &au[…]