Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja nu har felet blivit nästan permanent, så det är lite lättare att felsöka.

1 Efter 5-10 minuter, från kall bil, kommer felet. Den bromsar höger hjul och vibrerar rejält. Om man gasar på försvinner det. Det kommer tillbaka när man motorbromsar. Om jag släpper gasen och lägger i neutral straxt innan rullar den vidare utan att felet kommer fram.

2 Redan efter några minuter kan man höra oljud ifrån höger fram om man kör runt bilen i kraftig vänster-sväng. Hårt mettalliskt ljud en gång för varje gång hjulet gått runt.

Tog loss bromsoket bara för att kolla att inte nåt låg löst där. Det var felfritt.

Borde väl vara drivknuten. Det enda störande är att jag inte kan känna något glapp alls varken i inre eller yttre knut. Tog inte loss damasken .... var rädd för att den skulle gå sönder.
När jag låg på huven och lyssnade på ljudet så låter det som det kommer från yttre delen. Får chansa med den yttre leden först i så fall. Är det samma reservdel för yttre och inre ?

Eller kan det vara nåt med fjädern/dämparen.
Såg på Mekonomens web att man kan få symptom liknande mina ifall man inte lägger på metall-lim på drivaxeln när man återmonterar/byter yttre drivknut.
Nån som upplevt hur detta problem yttrar sig ?
2600 kr för drivknuten. Funderar på att chansa på att enbart handla limmet. Vore surt ifall man byter knut och det inte är det som är felet ...
Bilen är ju inte värd så många gånger mer än vad knuten kostar :shock:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Om splinesen rör sig i navet får man ett litet knäpp när man kliver av kopplingen, särskilt om man har backat och sen kör framåt. Inget vobbel eller vibrationer.

Knut 700:- på Biltema...
Sparkz skrev:Om splinesen rör sig i navet får man ett litet knäpp när man kliver av kopplingen, särskilt om man har backat och sen kör framåt. Inget vobbel eller vibrationer.

Knut 700:- på Biltema...
Ok, tack för tipset Sparkz. Får la sluta önskedrömma om klistret :)
700 kan det vara värt. Hoppas jag hittar rätt del bara. De bytte visst drivaxel mitten av 95:orna.
Turbo och diesel har alltid haft den grövre knuten vad jag vet, så det borde vara den.

http://www.autokatalogen.se har mycket information om delarna, mått och antal splinses. Ofta ritningar med mått på bromsskivor t ex. De vänder sig till verkstäder och återförsäljare så det är svårt att handla där som privatperson, men bra om man vill jämföra delar.
I det här fallet är yttermåttet på knuten 90 eller 98 mm.
av *pettson*
Autokatalogen är vanliga autoexpertens huvudkatalog. Dom vänder sej till vanliga kunder och har dessutom egna verkstäder.
Har exakt samma koncept som mekonomen.
Vill du veta hur den lokala autoexperten har det med sina delar går du in på deras hemsida och väljer din stad och den butik du vill se så får du också upp lagersaldot i valda butiken, ihop med priset. Där återfinns också ritningar och annat ur just autokatalogen.
Tack för tipset Pettson. De hade ungefär samma pris som Mekonomen.
Ska gå och kolla på Biltema hur deras knut verkar.
Nu vet jag ju i alla fall vad jag skall ha :mrgreen:
Stefans 968

Och nu är det limmat, jäklar va snabbt l[…]

OBD P0121

Ok, tack. Då vet jag var jag ska börja.

Volvo car UX

Fick min idag

Så, då vart bilen brukbar igen efter n[…]