Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
rothny skrev:Körde igenom min 855 96a med lysande lampa. Besiktningsmannen kollade reglerna lite och kom fram till att lampan INTE får lysa på bilar från 2002 och nyare
Intressant besiktningsman?
Dom senaste 10 åren har iallafall ingen besiktningsman jag känner till släppt igenom en bil med lysande motorlampa.
Å andra sidan är det t.ex förbjudet med efterkonvertering av xenon. Det får inte släppas igenom av nån, nånstans heller. Det har jag däremot själv kört igenom ett antal bilar utan ens en fråga. Det verkar mer hänga på vem man får som besiktningsman än hur reglerna ser ut. Men så har det ju alltid varit i svensk inkonsekvenskontroll.
av Diesel72
ok har jag fattat rätt så skall detta inte va nåt problem att få igenom den ,bilen fungera som vanligt lampan har lyst i flera år ,även denna bil har varit inne på bilia men dom hittar inget fel
Användarvisningsbild
av Alfredo
Vad händer i ett sånt fall att man har protokoll från en bilverkstad på godkänd avgastest, men lampan lyser?
Kan ju komma fel i avgasreningen efter testet!
Användarvisningsbild
av kebabpizza
rothny skrev:Körde igenom min 855 96a med lysande lampa. Besiktningsmannen kollade reglerna lite och kom fram till att lampan INTE får lysa på bilar från 2002 och nyare
Skulle vara intressant att få ta del av dessa regler
av Diesel72
kebabpizza skrev:
Ja det skulle varit intressant bra att ha i bakfikan när bilen skall in
av VXC70
ni som plockar ur lampa er skulle jag då inte vilja köpa en bil utav. om man smiter förbi ett sånt där fel så kanske allt annat på bilen är halvgjort. ä men, värt att kolla om det går att åtgärda felet. för det är ju en miljölämpa så den lär inte gå helt rent. på avgasstester på besiktningen så lär det visa sig om felet påverkar.

fungerar kallstarten som den ska? var de bensinare det gällde eller hur var det här?
Användarvisningsbild
av Hjulvridarn
kebabpizza skrev:
Kolla min kommentar tidigare! Reglerna ädrades från hösten förra året.
Användarvisningsbild
av Hjulvridarn
Är det så att lampan lyser, ska det bedömas mot reglerna att göra en felkodsutläsning (OBD). Kommer inte fordonet upp där, så (är det för närvarande) felkodsindiktatorn inte lysa, även om motorns styrsystem är kasst - så länge att avgasvärdena inte avviker från gränsvärderna..
Trasig pump? Rapsolja?

..Ska köra bilen och varva den lite igen. S[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]

Kupevärme

Skillnaden är att ECC har ett vred med temp[…]