Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Men ja har köpt hjullager till mercedes bak en gång på momentum med i Karlstad dock 5 år sedan och mercedes hade inget hemma så var panik då kunde Momentum ordna till nästa dag åt mig.
Sen det med att de kanske inte får men gör det är ju olika saker med.
Jobbar åt en stor intrenational firma som också spärrar delar så om en kund skulle gå direkt på leverantör så är de stoppade att köpa där för de måste gå direkt till oss för att vi ska tjäna våra pengar.
av *pettson*
StefanT5 skrev:Men ja har köpt hjullager till mercedes bak en gång på momentum med i Karlstad dock 5 år sedan och mercedes hade inget hemma så var panik då kunde Momentum ordna till nästa dag åt mig.
Jobbar åt en stor intrenational firma som också spärrar delar så om en kund skulle gå direkt på leverantör så är de stoppade att köpa där för de måste gå direkt till oss för att vi ska tjäna våra pengar.
Om den lagerdimensionen fanns i maskinsortimentet, i vilket sortiment väldigt många lager i bilindustrin återfinns. Så var det väl bara bra.
OFTAST är det okej sålänge man söker lösa lager, dom är sällan spärrade, dom är sällan särskilt dyra heller. Däremot är kompletta lagerhubbar spärrade då dom är hutlöst dyra och oftast inte återfinns just i industrin.
För mej är det okej vart man än köper dom. Allt som är billigare än blodsugeriet är helt okej.
Men vi lever i ett land där man tycker det är okej att ha 34 led i försäljningen och vart och ett skyller på staten och avgifter för att själva kunna suga ur MINST 30% på delarna. I slutändan är det status att ha haft ett varumärke starkt nog att skinna en kund. För priset är minsann en återspegling av kvaliteten på produkten. :roll: Som vanligt är det ABSOLUT INTE så.. men folk är itutade det och då tror dom på det också.
av Kena
*pettson* skrev:
StefanT5 skrev:Men ja har köpt hjullager till mercedes bak en gång på momentum med i Karlstad dock 5 år sedan och mercedes hade inget hemma så var panik då kunde Momentum ordna till nästa dag åt mig.
Om den lagerdimensionen fanns i maskinsortimentet, i vilket sortiment väldigt många lager i bilindustrin återfinns. Så var det väl bara bra.
OFTAST är det okej sålänge man söker lösa lager, dom är sällan spärrade, dom är sällan särskilt dyra heller. Däremot är kompletta lagerhubbar spärrade då dom är hutlöst dyra och oftast inte återfinns just i industrin.
För mej är det okej vart man än köper dom. Allt som är billigare än blodsugeriet är helt okej.
Men vi lever i ett land där man tycker det är okej att ha 34 led i försäljningen och vart och ett skyller på staten och avgifter för att själva kunna suga ur MINST 30% på delarna. I slutändan är det status att ha haft ett varumärke starkt nog att skinna en kund. För priset är minsann en återspegling av kvaliteten på produkten. :roll: Som vanligt är det ABSOLUT INTE så.. men folk är itutade det och då tror dom på det också.
Bytte skivor fram på min gamla 740 för 15-20 år sedan. Uppmärksammade att det satt Skf lager original. Med de nya skivorna följde det med nått kineslager typ. Sparade de gamla Skf:arna då jag var lite skeptisk till de nyare, lite knepigt bara att få ut ytterbanorna från skivorna, men det gick. Det ena lagret höll 2 år (ca 3000mil) och det andra pajade lite senare. Bytte tillbaka till Skf:arna som satt original. Sålde bilen när den gått nästan 40000 mil och då satt ff. originallagren kvar. Dumt kanske att jämföra bilmodellerna. Dummt att jämföra, de har ju helt olika komfort/prestanda.
Får be om ursäkt om jag bumpar denna tråd. Men tycker ändå den känns rätt aktuell. Med det jag läste i åtanke så känns det mest vettiga att försöka hitta ett någorlunda lågmilat lager på skroten och köra på det. Ändå bättre kanske vore att köpa hela spindeln så att man slipper råka ut för att göra fel i monteringen.
Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]

Givaren är väl integrerad i kontaktrulle[…]