Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nix. Allt som ska lysa gjorde det men inte ens ett klick från startmotorn. Bytte batteri till ett nytt och bilen startade. Tror du har för dålig "startkräm" Ett batteri kan verka bra men starten tar allt och lite till och då är de kört me ett dåligt batteri...
ÄRRet skrev:Nix. Allt som ska lysa gjorde det men inte ens ett klick från startmotorn. Bytte batteri till ett nytt och bilen startade. Tror du har för dålig "startkräm" Ett batteri kan verka bra men starten tar allt och lite till och då är de kört me ett dåligt batteri...
Okej jag ska prova ett bättre begagnat imorgon.
Tror jag börjar komma problemets lösning på spåren. Med ett annat relativt ok begagnat batteri på plats så reagerar startmotorn med ett klick nu iaf. Men inget annat. Kanske kan vara så att putsa på kontakterna och ett nytt fräscht batteri skulle göra susen, eller vad tror ni?
Batteriet är kanske tomt på vatten om den legat på taket. Att det är tolv volt obelastat är helt ointressant, det är belastat som gäller. Prova med ett annat batteri, har du kortis i ditt batteri är det inte säkert det hjälper med startkablar.
rd350 skrev:Batteriet är kanske tomt på vatten om den legat på taket. Att det är tolv volt obelastat är helt ointressant, det är belastat som gäller. Prova med ett annat batteri, har du kortis i ditt batteri är det inte säkert det hjälper med startkablar.
Förvisso men inte ska det rinna ur så lätt ur dagens batterier eller vad? Men det kanske finna en avluftning och då har det runnit ur där. Ska kolla det. Jag har testat med startkablar men då med gamla batteriet. Testade även att dra en kabeln från minus till blocket/startmotorn för att jorda ordentligt men ingen skillnad. Har ett annat batteri där nu och med det klickade det iaf några gånger, ska testa med startkablar på det batteriet. Går inte det måste jag börja riva.

Är det så illa att jag måste montera bort insuget för att komma åt ena bulten på startmotorn eller går att komma åt underifrån?
wexe skrev:Ja brukar to bort elfläkten på kylaren då får man mycket plats att pilla runt starten
Okej, nu är det ett insugsrör precis ivägen. Det sitter men slangklämma vid kylaren men sen går det så långt in så man inte ser det.
Prova nu med startkablar på ett annat batteri i volvon och tyvärr ingen skillnad så det är nog inte batteriet det är fel på. Nu återstår att kolla att det kommer ström till solenoiden. Gör det det så är det ingen avbrott el. annat fel, kommer det däremot ingen ström från solenoiden till startmotorn så är det fel på startmotorn. Den saken är helt klar. Så jag får vänta ut snöstormen här och sen ut och meka nån dag.
Tack för alla ideer och tips så här långt.
Några frågor, om du har växeln i neutral och vrider till startläget klickar det i något relä i reläboxen som sitter bakom batteriet i motorrummet?
Om det inte klickar så är det förmodligen immobilisern eller larmet som stängt av möjligheten att starta starmotorn.
Om du har fjärrkontroll till dörrlåsen så prova att låsa och låsa upp bilen med fjärrkontrollen för det fjärrstyrda låset stoppar nog starmöjligheten ..om dörrarna är låsta men öppnas manuellt inifrån.
Visserligen från en -98 men inkopplingen är nästan densamma på din -99
Jag menar att det skall klicka från relä 2/35 och om det inte gör det måste det nästan vara antingen nyckeln eller 2/76 som felet sitter i

Bild
Bild
OBD P0121

Vad ska man börja kolla på om man f&ari[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Bakluckan ihopmonterad med trallskruvar och nya cl[…]

..Toppade upp bromsvätskekärlet (strax[…]

Tack för svar. Har lokaliserat felet. St&arin[…]