Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Är man totalt osäker så finns det servo olja som går att blanda med ALLA sorter hos lokala nasaren.
Likaså vid påfyllning av glykol finns det t.ex peak glykol som går att blanda med alla förekommande sorter

Livet måste inte vara skitsvårt om man inte vill.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
har här lyckats gräva fram en gammal trå utan sök grejen den begriper jag mig inte på så värst
såg denna när jag goggla.
det är så att jag vill fylla i en liten skvitt servo olja då ingen har gjort det på 3k mil eller mer
i min s70 glt 99 då oljan är ngt över add kall
vill att nivån ska vara på Cold strecket innan kall start.
den rekade oljan är pentosin chf 11s enl bok ska vara grön volvo eller orange på sittoträng bilar vad jag förstått.
min olja är väldigt ljus brun till färgen så jag vet således inte vad det är för olja i det ska ju inte blandas nått vad jag förstått.
det snackas även om färgen på lokets packning min är orange kan ju vara bytt.
jag har inte en susning om vad jag har för nått i min oljeburk.
MEN pettson säger att det finns en servo olja som ska vara compatibel med alla slags servo oljor.

skulle pettson eller nån annan vilja ha vänligheten att berätta vad oljan heter och vilken nasare som har den det skulle uppskattas med största tacksamhet.

stavninga Bjur ja på som vanligt Med vänlig hälsning gubbstutt.
av *pettson*
Redline är det fabrikat som jag tänkte på när jag besvarade om blandbarhet. Går att blanda i princip med alla utom de som har nivåkontroll i systemet.
Tyvärr har fabrikatet ifråga slutat säljas på dom vanliga ställena som jag också tänkte på.

Vad du kan göra för att se om där är en eller annan sorts olja är att helt enkelt ta och smeta lite på vitt papper. Det förstärker färgen på oljan. Brunaktig brukar vara röd egentligen och det brukar då lukta starkt ATF/Bränt.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
aha aha redline olja. jag har tagit olja på ett papper redan och anser att den är väldigt
ljusbrun nästan genomskinlig ser fin ut luktar inget heller ska försöka hitta den där redline oljan
det är möjligt att mekonomen har den (de sålde det märket när jag var där för sista gången) mitt #host# favvo ställe ??:-/
återkommer med rapport.
tack o bock för svaret pettson.
Med vänlig hälsning gubbstrutt.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
har goggla runt och till slut hittat redline oljan jag (misstänker) är den som menas ovan har artikel nr 10100 det är då 1 QUARTS flaska.
eller artikelnr 41-10100 samma flaska fast på skräckonomen :-O) här hemma.
är artikel numren nå som känns igen?.
oljan är genomskinlig är jag tämligen säker på känns det igen?
misstänker nämligen att det var sagda olja
jag hällde i min syrras s70 häromdan
det var dock ej jag som inhandlat den.

Med vänlig hälsning gubbstutt.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
*pettson* skrev:Redline är det fabrikat som jag tänkte på när jag besvarade om blandbarhet. Går att blanda i princip med alla utom de som har nivåkontroll i systemet.
Tyvärr har fabrikatet ifråga slutat säljas på dom vanliga ställena som jag också tänkte på.

Vad du kan göra för att se om där är en eller annan sorts olja är att helt enkelt ta och smeta lite på vitt papper. Det förstärker färgen på oljan. Brunaktig brukar vara röd egentligen och det brukar då lukta starkt ATF/Bränt.
vad menar du med sagda stycke ovan (går att blanda i princip med alla.)
syftas det på nån viss oljesort som inte skulle funka med redline?.

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
det är korrekt.
men vet dock ej om det var exakt den oljan pettson syftade på i denna gamla tråd.

Senast redigerad av 2 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Nexus
Står klart och tydligt : Blandbar med andra syntetiska och mineraloljebaserade styrservovätskor.(utom Hondas system men vem f*n vill åka honda :lol: )
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Nexus skrev:Står klart och tydligt : Blandbar med andra syntetiska och mineraloljebaserade styrservovätskor.(utom Hondas system men vem f*n vill åka honda :lol: )
det var inte lika tydligt när jag ringde redline de reka att ej änvända den med beggad pentosin chf 11s oljan som är helsyntet.

Med vänlig hälsning gubbstrutt

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]