Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

PTV skrev:Flertalet skulle säkerligen bli glada istället över att få igenom en bil med fel på.Men det finns ju som sagt var alla sorters människor.Som att köra för fort och ringa in och anmäla sig själv. :D
Jag förstår nog inte liknelsen riktigt? Men du kan säkert utveckla den så jag förstår?
Bilprovningen ska kolla om bilen är trafikfarlig att framföra, detta innebär att många saker är tolknings saker
Bilprovning ska inte göra en service på bin bil o tala om vad som behöver repareras (det gör verkstan när du gör service där) Gör du inte servicar på din bil?
Tja vad säger man, det är skit åt båda hållen när man pratar om SB, har vid ett flertaltillfällen råkat ut för att dom slår ner på prylar som det inte är fel på och även släppt igenom rent livsfarliga saker.

Ett par ex.
Bes. min Porsche fick nerslag på glappa styrleder till saken hör att dom var sprillans nya. Fick stora utbrottet, krävde att stationschefen blev nerkallad. Inget fel bilen godkändes. undrade vad faan dom höll på med fick något flummigt svar att han skulle prata med besikningssnubben när jag hade åkt.

Nästa ex
Frugan var och besiktigade sin bil ,gick igenom UA men hon han knappt inte svänga ut på gatan från BP så åker bromspedalen i golvet. Ett bromsrör totalt avrostat.

Ett ex till
Samma sak med min Cheva 4x4 pickis besiktigade UA, 3 dagar efter så var det sjösättning av båten backar ner på rampen med båt trailern , ska bromsa pedalen åker i golvet. Panik när det börjar röra på sig okontrollerat bakåt med 2,5 ton båt som drar, och djupt vatten bakom.
Efter någon sekunds fammel efter handbromsen så stannar ekipaget.
Bromsrör av, totalt sönder rostat.

Så jag frågasätter starkt kompetensen hos SB verkar vara dagsformen hos kontrollanten som avgör
Sen är det väl ändå upp till bilägaren att serva och kontrollera att bilen är trafikduglig innan man drar iväg, man kan ju inte lägga all skuld på bilprovningen även om dom bevisligen felat i just fallen ovan.
För har man en bil som börjar bli till åren så bör man ju ha god uppsikt över bilen kondition även mellan kontrollbesiktningarna.
Nä man kan verkligan inte lägga all skuld på bilprovningen (dom som her mest problem är dom som servar sin bil själva... Dom som tror dom servar bilen när dom byer olja o kollar tjockleken på bromsklossarna)

Bilprovningen gör ju "stickprover" man kan ju omöjligt gå igenom en hel bil på 10min.
CarMan skrev:Nä man kan verkligan inte lägga all skuld på bilprovningen (dom som her mest problem är dom som servar sin bil själva... Dom som tror dom servar bilen när dom byer olja o kollar tjockleken på bromsklossarna)

Bilprovningen gör ju "stickprover" man kan ju omöjligt gå igenom en hel bil på 10min.
Dom tar betalt för att KONTROLLERA ett visst antal punkter, vill du så räknar jag upp dom, dom är tydligt utsatta på deras hemsida. Dom punkterna ska inte ske några stickprover på, där ska samtliga fordon kontrolleras ordentligt. Antingen är inte punkterna felaktiga, eller så är dom felaktiga, i bedömningen ingår att väga in om fordonet klarar sej till nästa besiktning, alternativt är skitdåligt nu och havererar troligen om en månad är inte ett option som får släppas igenom utan anmärkning. Alternativet kontrolleras inte är inget jag vill ens tänka på. Då faller hela iden med att ens ha en bilprovning. Då blev det plötsligt ingen vits med att lämna in bilen, om det ändå ska vara lottodragning ifall det är din bil som ska kollas idag eller inte, vad har du då betalt för? Att nån ska gissa och föra in godtyckliga uppgifter i dina papper? Vi vet alla att mänskliga faktorn finns men det skryter man faktiskt med att man månar om att alla bedömer lika efter ett kvalitetssystem som styrning.

Bilägaren är definitivt inte ansvarig för att han/hon inget djupare vet om bilen. Det lämnar hon/han just in bilen och betalar en KONTROLL för varje år. Är punkterna som är felaktiga på bilen med under kontrollerade punkter på bilen och ändå gått igenom, så är det felaktigt utfört. Det finns inga ursäkter och det går inte skjuta det ansvaret på bilägaren. Det ansvar som däremot bilägaren har, är dom punkter som ingår i en säkerhetskontroll inför körning som föraren ska göra varje dag inför varje körning. Sen finns det några punkter som alla fick klara för att ta sej ett körkort i övrigt. Dom bör alla klara.
Sen kan vi naturligtvis önska att alla bilägare ville fördjupa sej i kunskapen om sin bil för att hålla den i skick.
det du kallar kontroller kallar jag "stickprover"
Om man bara jobbar med en bilmodell & har skruvat den i många år, så vet man exakt var man ske kolla efter olika skador som uppkommer just på den bilmodellen

En bilprovare kan bara förlita sig till den information han får internt & "vanlig" mekansik kunskap. han kan aldrig lärasig alla marknadens bilmodeller utantill & kunna dom lika bra som en som bara jobbat med den bilen.
så i mina ögon gör man bara ett "stickprov"

sen när det gäller att kolla bromsrör så vet man oftast vr man ska titta, men det är många ställen där man inte ser rörena, så man kan inte kontrolera rörena helt!

när det gäller leder så är det mycket vanlig att vi på värkstäderna anmärker på dom vid servicar & hjulinställningar, men att bilprovningen inte anmärker (specielt när det gäller innre leder)
Här gör ju bilprovningn ofta bdömningen att det inte är trafikfarligt, vilket troligen är korekt.
vid en service SKA man anmärka på dom för dom gör ju att kunden sliter däck & får i vissa fall oljud samt att det är ju lika dyrt at laga när det är lite glapt som mycke glappt, men med den fördelen att man inte har slitit på däcken i onödan & att man i bästa fall slipper ett extra verkstads besök.

När det gäller innre ledar tror jag bilprovningen inte har rätt kontrollmetod för att upptäcka dom.
Med andra ord behöver bilar till märkesverkstan för att bilprovningen ska ske på rätt sätt.
När bilprovning infördes och ägendeskapet sattes så glömde man alltså att märkesverkstäderna är överlägsna i att hitta och diagnostisera fel på korrekt sätt? det låter ju ytterst märkligt? Eller så var det ju så att man ville ha ett kontrollorgan som var icke märkesbundet för att vara neutralt.
Kanske bör jag påminna dej om att bilprovningen INTE är helstatlig. Den är samägd mellan staten och ett antal intresseorganisationer, läser du vilka som ingår så låter det ytterst märkligt att dom inte ska ägna sej åt att leta efter fel på sina kontrollpunkter på ett korrekt sätt.

Svenska staten: 52 procent

Bilförsäkringsföretagen (Holmia Försäkrings AB, Folksam ömsesidig sakförsäkring, Länsförsäkringar Wasa Försäkrings AB, If Skadeförsäkrings AB, Trygg Hansa Försäkrings AB): 12 procent

Motorbranschens Riksförbund: 12 procent
Motormännens Riksförbund: 5 procent
Motorförarnas Helnykterhetsförbund: 5 procent
Kungliga Automobil Klubben: 5 procent
Svenska Taxiförbundet: 3 procent
Sveriges Åkeriföretag: 3 procent
Svenska Bussbranschens Riksförbund: 3 procent

Kan du tänka dej att nån av dessa gillar tanken på att man använder lottodragningen för att veta vilken bil man ska orka kontrollera ordentligt?.. Jag kan iallafall inte komma på nån.
Hmmm.... nu ska vi se.... det här blev en väldigt intressant diskussion, men en del jag ställer mej frågande till.

SB ska givetvis inte serva min bil... det gör jag själv.. eller en verkstad. Allt beror ju på kunskap/tid och möjlighet...
Att man som bilägare har ett ansvar att man framför ett fordon i "farbart skick" ja givetvis...MED hjälp av SB som kan tala om för den okunnige vad som är dags att göra.. alla KAN inte sånt!!
Men om jag varje år blir kallad till SB för KONTROLLBESIKTNING som i mina öron är att dom går igenom min bil..kollar bromsar,glapp,rost och avgaser då anser jag att då ska dom kunna tala om för mej vad som är "farligt" dv.s 2:or
Sen som "bonus" får jag reda på vad jag BÖR byta ut/åtgärda också (bra att vetapunkterna)
Och gör jag inte det... ja då får jag inte köra bilen alls!!!
Och inte f*n blir jag glad om jag "lurar besiktningen" på ett par tvåor.
Tror inte en enda verkstad vill ha kunder som kommer in och vill "kolla om nåt ska bytas".. då skulle vi andra som verkligen VET vad som ska bytas inte ha en chans att få hjälp.

I mittt fall fick jag anmärkning på spindelleder på båda sidor att det var glapp i dom... styrstaget sitter alldeles bredvid... kontrollen utförs på samma sätt.... då kan jag inte förstå hur han kan missa det???
Fick t.om "bra att veta att länkarmsbussningarna var lite dåliga...och där glappade det rejält!

Sen när man läser om brustna bromsslangar... då blir man mörkrädd!!

Och givetvis om jag märker att nåt börjar bete sig skumt på min bil tar jag ju reda på vad det kan vara.... och åtgärdar det innan BS talar om för mej att jag SKA gör det. Men som sagt.... jag är inte/kommer aldrig bli expert på bilar.

Om jag servar min bil på verkstad och sen besiktar bilen och den får tvåor... ska jag skälla på verkstan då?
Vad innefattar en service för er?
olja,tändning,filter och div. kablar? kamrem och vattenpump?
Styrleder till V70 T5 år 2000.

Det är inte så att du har en V70 av f&o[…]

Om du har en batteriladdare och en multimeter (vil[…]

Har ju bara AUX inte USB...

Har något konstigt el fel som kommer ibland.[…]