Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rd350
Ofta slarvas det med att calibrera själva hjulinställningsmaskinen. Så fort jag märker minsta tendens till fel rattläge calibrerar jag vår maskin och då blir det hundra igen. Sen kan det vara lurigt att verkligen låsa ratten rätt, det går att förvillas av sneda rattkåpor och annat ,sen märker man inte det föränn man kör bilen. Men då handlar det om ett handhavandefel från mekanikern. "efterjusteringar" som nämnts är inget bra, man kan lyckas men oftast inte.
Användarvisningsbild
av CarMan
Ja att se om ratten är 100 rak är svårt när man inte kör bile (men då snacker vi om små saker) Däck & lutande vägar kan ge samma snea ratt.

Jag vet inte hur sne rat vi praar om i denna tråd?

När det gäller kalibrering av hjulinställningsaparater så är det viktigt & det är lät att "förstöra" en kalibrering, då många maskiner är byggda så att man håller i de känsliga projektorerna (det är dom känsligaste delarna man släpar omkring o monterar på hjulen)
lite mordernare & dyrare maskiner har "döda" måltavlor på julen som inte alls är känsliga för stötar. Här siter de känsliga delarna på väggen eller en stolpe framför lyften.
av RIPMJ
Måste nog säga att efter jag satt på vinterdäcken vart ratten rakare eller helt rak, är dock osäker då jag bara testat "mindre vägar", lång och rak motorväg är det bästa att testa på när de är små marginaler. Men har en känsla av att när jag komer att sätta på sommardäcken igen kommer ratten att sitta lite till höger igen...

En annan sak som flög upp är om navringarna kan ha någon påverkan på något sätt?
av rd350
Prova att skifta höger/ vänster när du lägger på sommardäcken. Navringarna "ska" inte ha något med det hela att göra, de brukar bara ställa till en massa annat med obalans och lösa hjul...

Har något konstigt el fel som kommer ibland.[…]

Ahopp då gick tydligen min vänstra LE[…]

har haft detta problem ett längre tag, lyset […]

Hej, Jag har en Volvo S60 från 2011 Kinetic,[…]