Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Ja en hjulinställnig är inte fel, även om du inte byt en enda del (finns massa senarier som gör att inställningen ändras)
Men rent makansikt så kräver inte ett länkarmsbyte en hjulinställning.
av *pettson*
ÄRRet skrev:Varför 4hjuls? Och varför lämna ett svar som leder till en ny fråga? Du vet ju varför? Varför inte berätta direkt varför en fyrhjulsinställnings behövs? Bibblan är stängd...
Det var ju inte en gissningstävling och jag hade inte nån utbildningssession heller.
Men det är så att alla justermått för att få en bil att gå helt rakt på vägen utgår ifrån att bakvagnen är justerad och sitter rakt. Mätningen börjar på bakhjulen och mäter framåt.
Eftersom bakvagnen på en 850 är justerbar i toe så börjar man där och ser till så den har rätt toe, det bildar grundvärde för framhjulsmätningen om vad som är rakt, sen tar man och gör detsamma fram. Måtten som tas grundas alltså på varandra. Mäter man bara toe fram så finns risken för krabbgång och lite andra otrevliga tendenser.
Användarvisningsbild
av Nexus
Min länkarm från biltema passa klockrent.

Sen kan jag ju säga att Carmans snacka om Volvos alltid har samma mått är nog lika snett som att biltemas skulle vara snea. Om du ställt in framvagnen med slitna bussningar så blir det ju ändå fel fast du monterar VOLVO ORGINAL länkarmar. Så snacket om volvo prylar ska vara så bra köper jag inte.
Användarvisningsbild
av CarMan
Biltemas är inte snea, dom har bar inte samma längd. Hur många olika har du monterat?
jag har ialla fall hunnit vareka någta hudra orginal o nån enstaka pirat
Användarvisningsbild
av Nexus
varför skulle inte Biltemas ha samma längd eller AD-center,mekonomen m fl ? De är ju klassade som orginaldelar bortsett från biltema då.
Sen så kan man ej garantera att hjulinställningen stämmer även med orginal saker före och efter bytet.
Användarvisningsbild
av CarMan
Grammse skrev:varför skulle inte Biltemas ha samma längd eller AD-center,mekonomen m fl ? De är ju klassade som orginaldelar bortsett från biltema då.
Sen så kan man ej garantera att hjulinställningen stämmer även med orginal saker före och efter bytet.
Vet inte varför de sällan har samma längd, borde ju inte vara så svårt att mäta vilken den exakta längden ska vara. Men faktum kvarstår att de är mer regal än undantag att det är rätt längd.
av *pettson*
CarMan skrev:
Grammse skrev:varför skulle inte Biltemas ha samma längd eller AD-center,mekonomen m fl ? De är ju klassade som orginaldelar bortsett från biltema då.
Vet inte varför de sällan har samma längd, borde ju inte vara så svårt att mäta vilken den exakta längden ska vara. Men faktum kvarstår att de är mer regal än undantag att det är rätt längd.
Så var orginalvisan igång igen. Orginal= korrekt och alla andra= feltolerans och feltillverkat. Det förtjänar inte ens mothugg..
av blådåren
..Och gissa vem som tycker att allt i blå kartonger är bäst..... :roll:
Börjar bli rätt ut-tjatat...
av Bumbii
Polarn köpte en länkarm till sin bmw på biltema och vi jämförde med bmw orginal skillnaden var att BMW märket var bortslipad på biltemas :D
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag hade inne en XC 90 på jobbet idag, den betede sig konstigt när man bromsa om det var olika grepp på höger & vänster hjulpar.

Bilen hade inte biltama länkarmar, men det var PIRAT Gisa vad som var felorsaken (länkarmarna var helt nya)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]