Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SubMarine
Hade också problem att få bort bulten från spindelleden. På själva leden är det en ingröpning där bulten går och du kan således ej få av fjäderbenet utan att ta bort bulten först. Testa att röra lite på länkarmen upp och ned, t.ex. med nån liten slägga, så att eventuella spänningar på bulten släpper. För när du fått bort muttern så ska det bara vara att dra ut bulten.

Observera att du INTE ska dela på klackarna, då kommer de gå sönder. När du fått bort bulten så kan du, för att få loss fjäderbenet från spindeln, ta en ganska rejäl slägga och slå ett slag underifrån på länkarmen och sedan ett rejält ovanifrån, då borde de dela på sig utan att spindelleden skadas. Funkade för mig i alla fall :)
av VXC70
lossar man styrleden behövs ingen ny hjulinställning, det är om man gängar styrleden på styrstaget som man ändrar "hjulinställningen"
så lossa muttern som håller styrleden i navet gör ingen skada men gälelr att man alltid gör rent när man ska lossa sånna här utsatta skruvar och muttrar kan bli ett helsike annars.
smörj och ev värma om man kan de. brukar va till stor hjälp.
Värma då ska de va riktigt varm så metallen blir plugg röd! typ.
av KaliZ
Tjo!

Nu var det nya hjullagret på plats tillsammans med nya skivor och knack-stag.
Spindelleden var ett helsike att lossa kan jag meddela... slutade med att jag sket i det och lossade dem två bultarna inne vid ramen istället, vilket gick strålande!!!

Stort tack för hjälpen!

MVH
KaliZ
av anthistatic
Hej!

Jag håller precis på att laddar upp mentalt inför en sådan här operation på min V70 2,5T -98. Känns som det kan behövas då jag inte är någon wunder-mek...

Är guiden på http://www.volvospeed.com/Repair/FWDbearingHub.php ungefär på samma nivå som det arbete du till slut utförde KaliZ???

Funderar på om inte tillvägagångssättet i den guiden är så rättframt som det kan bli...
Har jag rätt eller fel?
Bör något steg i guiden undvikas/göras annorlunda och i så fall, vad?

//Johan
av strom_robert
Herregud!

Håller på att byta hjullager på min V70 99:a, inga problem tills jag skulle knacka loss drivaxeln från navet. (Har navet med M10 bult i centrum).

Började med att skruva bort allt igår och sprutade på lite WD40 som fick dra lite över natten. Började morgonen med att knacka med den gamla M10 bulten, resultat böjd skruv. Nästa steg var en M16 gängstång med en mutter i ena änden, resultat svordomar samt en drivaxel i samma läge. Nu jävlar ska den bort! åkte till jobbet och svarvade en axel med en styrtapp till hålet där M10 bulten satt, tog även med en slägga modell större! Börjar att slå ordentligt (25 mm axel börjar se ut som en trattkantarell :-(O) ) Sen blir jag riktigt förbannad och slår till så in i helvete, problemet är att jag inte träffar min fina slagtapp utan min överdel på handen :-O) . Sitter nu och funderar vad jag gör för fel efter att ha legat på gräsmattan i en halvtimme svimfärdig, spyfärdig och kallsvettig.

Ska tilläggas att jag har värmt ganska ordentligt med varmluftspistol mellan svordomarna. Har dock ingen lust att skruva på allt igen för att köra till jobbet och där strippa allt igen för att försöka värma med gas.

Nån som har nått tips till en ärrad klåpare?
av TorxE14
Min drivaxel satt också fast. Det kan vara loctite på splinsen som gör att det sitter fast. (för att undvika gnissel vid start, fett är bättre tycker endel) Prova med en stor avdragare istället och dra till ordentligt och värm med värmepistolen samtidigt. Sen knackar du till på avdragarens sände med hammare. Funkade för mig. Loctiten är liksom "seg" och lättare att få loss med konstant tryckkraft än med slag. Lycka till!
Nästa elbil från Volvo?

Vad tycker ni om det spekulerade priset på […]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]

Vad är Dem box för något? DEM:[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]