Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 850hundratusenmil
Nu har jag bytt till ett nytt (begagnad) kylarfläktrelä.

Finns det något (enkelt) sätt att testa om det funkar. Eller är det bara att köra och se om motorn blir varm eller inte?
av PeterR
+ på den grova röda kabeln
jorda någon av dom 2 tunna,(gul, /gulvit) om jag minns rätt, jorda inte båda 2 samtidigt.
Då ska du ha ström ut på Grön el röd.
Detta e bara taget ur minnet, med reservation för färger på olika 850-modeller
av 850hundratusenmil
Hmm, det verkar inte vara reläet i alla fall...

I dag blev motorn varm igen. Märkte det på samma sätt som tidigare, kylevätskenivån var för låg. När jag öppnande motorhuven kunde jag se att det rann ut kylarvätskan från kylaren (tror jag).

Efter att det hela svalnat fyllde jag på med ny kylarvätska och kryddade med kylarcement! Direktmatade fläkten med ström och lyckades ta mig hem igen.

Så vad nu?

Kylaren har läckt tidigare och fick en dos kylarcement då. Jag vill GÄRNA slippa att byta kylare (Bilia vill gärna göra det för 5000 bagare).

Men framför allt vad kan gör att fläkten inte startar? Är det bara relätet som styr den eller kan det vara någon annan del?

Alla idéer mottages tacksamt.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Att kylarfläkten inte startar verkar inte vara problem nummer 1

Problemet verkar vara att du har en trasig kylare? Är det lite vatten i systemet är det inte så konstigt om motorn går varm?

/Kalle
av *pettson*
850hundratusenmil skrev:Ok, men om kylaren nu blir tät igen (vilket jag innerligt hoppas). Var ska jag då fortsätta?
Du är medveten om att vatten kokar vid 100 grader?
Du är medveten om att ditt system är trycksatt för att inte koka förräns vid 130 grader?
Läcker din kylare så förutom att läcka vatten så läcker den ut tryck, det gör att din bil kokar utan att den egentligen är felaktig. Den kommer då att koka vid 100 grader istället för 130 och den kommer att vara obrukbar. 100 grader är lägre temperatur än fläkten ska starta på. Fortsätter du kommer du att skapa ett problem som blir betyligt dyrare.
Kylartätning är ett medel som gör att du kan nödlaga, du kan ta dej hem. När du kommit hem ska systemet spolas och den felaktiga delen bytas. Det är inte till för permanent lagning, och inte ens överhuvudtaget till för större läckor.
Det finns inga genvägar varesej du vill eller inte. Det du kan påverka är att köpa en reservdel till vettigt pris och sen byta den antingen själv eller på en verkstad som inte tar i så dom kräks för ett byte.
av 850hundratusenmil
Pettson, nja jag hade väl hört om det där med 100 gradern nån gång annars är jag blank. ;)

Hur som helst, betyder det att det kan vara kylaren som ställer till hela problemet? Att det är kylaren som gör att fläkten inte startar?
av 850hundratusenmil
Update.
Hittade en mekaniker som sätter i en ny kylare för 3500:- (2000:- för kylaren)

Men frågan kvarstår. Kan det vara kylaren som är orsaken till att fläkten inte startar?

Verkar gå inaktivera ventilen via "Orb[…]

Stefans 968

Passade även på att montera dämpar[…]

Bagagelucka stänger hårt

Det ni beskriver stämmer bättre öve[…]

V50 2010, 1,6 edrive. Motorlampan har tänds o[…]