Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Zell
Går det att ta bort listerna runt rutan på utsidan och sedan få tillbaka dem, eller är de ditsatta i samband med ditsättning av ruta?
Tänkte om man kunde göra en kontroll utifrån utan att bli utan lister i slutändan.

Innifrån kändes bra bökigt om det nu kan göras enklare :)
Användarvisningsbild
av Zell
Edit: jagrullaribland: Jag ber om ursäkt om du tycker jag snott din tråd med det här inlägget. Men jag tyckte vi hade i stort sett samma problem och ville delge mig med mina felsökningar.

Uppföljning:

Har nu tagit skruvmejseln i handen och vridit några varv.
Ingen rolig syn. Men jag hoppas iaf att det räcker med dessa åtgärder.

Möjlig orsak nr 1, åtgärdat med silikon nu.
Bild
Trodde det skulle vara krångligt att få tillbaka listerna, men det var toklätt att både ta bort och sätta tillbaka dem, inuti som utanpå.

Möjlig orsak nr 2, här har jag satt på genomföringsgummit så som det ska vara, även i andra änden av slangen inne i kupén.
Bild

Alla fyra dräneringsslangarna var rena, så inget som var igentäppt där iaf.
Edit 2: Två av dräneringarna ser man på det plast-"lock" som ligger under torkararmarna. Men de andra två dräneringarna måste man ta bort den plastdelen för att komma åt. 5 st skruvar, bort med torkararmarna och rörklämmorna på de två dräneringarna, sedan är den avtagbar. En "dold" dränering sitter i framkant och undertill av säkringsboxen, och den andra dräneringen på andra sidan.

Annat otäckt som jag råder er andra som inte kollat på er 855'a att kolla.
Min bil hade startat en egen kompost vid kupéluftintaget...
Försökte få något som referns på bilden, med en vanligt elkontakt men det blev inge bra, men det var en full näve med jord.
Såg även ut som lite mögel på gummit, så jag vek upp och lät det torka över natten.
BildBild
Användarvisningsbild
av Carina
Tjena!!Hade en 850 som efter en regnig dag hade passagerarsidan FULL med vatten.... det var ju bara att börja ös den som en gisten eka.. :???:
Började med söka efter orsaken och till slut visade det sig att gummilisten framtill på dörren/ruta/skärm var vikt så det sipprade in vatten den vägen.
Om det läcker från vindrutan borde ju det vara blött vid IP´n med...eller?
Sen har ju iofs vatten en benägenhet att "krypa" så..
Användarvisningsbild
av Zell
Carina skrev:Tjena!!Hade en 850 som efter en regnig dag hade passagerarsidan FULL med vatten.... det var ju bara att börja ös den som en gisten eka.. :???:
Började med söka efter orsaken och till slut visade det sig att gummilisten framtill på dörren/ruta/skärm var vikt så det sipprade in vatten den vägen.
Om det läcker från vindrutan borde ju det vara blött vid IP´n med...eller?
Sen har ju iofs vatten en benägenhet att "krypa" så..
Angående gummigenomföringen tycker jag inte att det borde läckt in vatten där alls, högt uppe och under motorhuven. Ser inte hur vattnet ska komma in där. Men som sagt, vatten har ju en förmåga att ta sig konstiga vägar.
Angående den otäta rutan så tycker jag också att vattnet borde ha runnit ner på sidan ovanför instrumentpanelen. Men har det runnit längst plastlisten så är det ju precis så att det rinner ner på sidan om instrumentpanelen, och kommer ut på insidan vid spaken till motorhuven, så det är nog glasrutan som är orsaken här tror jag.

Det har regnat friskt här idag, men än så länge inget läckage. *håller tummarna*
Läste detta på Google
Min bil är en 2 år gammal Dacia Duster.
Vid biltvätt för 2 veckor sen blev förar golvet fyllt med vatten..
När jag kör därifrån så blev högerfoten på gaspedalen jätte våt. Hade sandaler på mig.
Tänkte att dörren kanske inte var riktigt stängd..
sen öser det ner kraftigt häromdagen och då var där vatten igen..
garantien gäller fortfarande så ..
Jag rensar regnvatten hålen under torkarbladen och lite skit sitter kvar så jag tar vatten slangen och utan tryck rensar jag hålen från löv och blir så nöjd.
Öppnar bildörren och golvet är nästan överfyllt..
kopplar slangen och håller den på rutan så att vattnet strilar lätt mot den och kranen är öppen precis över gaspedalen..
Det rinner in..
Från de fyra små hålen längs med torkarbladen och rakt in.. vad har hänt .. ny bil och endast servic nummer två är gjord..
Detta hände efter en biltvätt med den finaste finaste tvätten på Preem..
Är trycket så hårt när fälgen rengörs så att något i ventilationen flyttat på sig eller gåt i sönder?
Upptäckte med att när jag slår om ventilationen till luft utifrån så kom det en bra skvätt till in ..
Bilen ska in på onsdag.. och någon annan får stå för min matta och unken luft för jag har inte gjort något mer än bytt torkarblad och tvättat bilen..
Förlåt att det inte var en Volvo ..men tror att problemet är samma.
Men jag behöver inte leta fel .. det får Bilbengtsson göra.
av volvo94
Hur lyckades du med att hitta ett inlägg från 2010, bara 10 år gammalt?
Sneckelina skrev: lör 29 aug 2020, 21:39 Läste detta på Google
Min bil är en 2 år gammal Dacia Duster.
Vid biltvätt för 2 veckor sen blev förar golvet fyllt med vatten..
När jag kör därifrån så blev högerfoten på gaspedalen jätte våt. Hade sandaler på mig.
Tänkte att dörren kanske inte var riktigt stängd..
sen öser det ner kraftigt häromdagen och då var där vatten igen..
garantien gäller fortfarande så ..
Jag rensar regnvatten hålen under torkarbladen och lite skit sitter kvar så jag tar vatten slangen och utan tryck rensar jag hålen från löv och blir så nöjd.
Öppnar bildörren och golvet är nästan överfyllt..
kopplar slangen och håller den på rutan så att vattnet strilar lätt mot den och kranen är öppen precis över gaspedalen..
Det rinner in..
Från de fyra små hålen längs med torkarbladen och rakt in.. vad har hänt .. ny bil och endast servic nummer två är gjord..
Detta hände efter en biltvätt med den finaste finaste tvätten på Preem..
Är trycket så hårt när fälgen rengörs så att något i ventilationen flyttat på sig eller gåt i sönder?
Upptäckte med att när jag slår om ventilationen till luft utifrån så kom det en bra skvätt till in ..
Bilen ska in på onsdag.. och någon annan får stå för min matta och unken luft för jag har inte gjort något mer än bytt torkarblad och tvättat bilen..
Förlåt att det inte var en Volvo ..men tror att problemet är samma.
Men jag behöver inte leta fel .. det får Bilbengtsson göra.
Såg inte hur gammalt inlägget var.
Jag googlade min läcka och hittar hur många som helst, sålla bort en del men när det kommer in på fötterna och i mitten på bilen och många misstänker ventilationen och AC , värmepaketet mm
Testa bara och häll vatten på framrutan och se det komma in i bilen vid broms pedalen..
väldigt snopet. På bilens 2 års dag..
Användarvisningsbild
av Lucif3r
volvo94 skrev:Hur lyckades du med att hitta ett inlägg från 2010, bara 10 år gammalt?
Till dennes försvar... Google-resultat för jagrullar visar helt fel år/tid. Man kan trycka på en länk google säger är från 2020, men väl inne på länken visar det sig att senaste inlägget var gjort 2006.
Jag gissar på att detta hände när forumet uppgraderades och böt servers, något där blev lite knas så google kan inte identifiera korrekt datum för jagrullar-inlägg längre.
Men datumet kvittar ju.
Vill bara tala om att en ny bil läcker med. Ska bli jäkligt kul och se vad det är. Och vem som ska stå för skadorna av unken lukt och dyng sur matta i mitt fall. Den enda som servat bilen är Bil Bengtsson .
Och lister och annat är ju inte slitna efter 2 år, AC ska hålla längre samt att den fungerar och värmepaketet? Ja värme är där så det är inget som är sönder,
Återkommer i denna tråden vad som var fel.
Får veta på onsdag
Om någon annan googlar något liknande.
av MickeM
Datumet kvittar, och jag ser inga problem i att hoppa på en gammal tråd.
Onekligen är det ju knas med dräneringen i torkardiket. Kan vara slang som lossnat, eller blivit tät så det rinner över vid luftintag, eller liknande.

Garantin borde gälla, inkl torkning av orginal bilmatta/or kan jag tycka.

Har du däremot någon egen matta av något slag liknande i bilen, kan den vara svårare att få med som garantiärende.

Ställ din fråga på "Duster forum" utifall det är något vanligt förekommande.

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]