Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
JonnieBack skrev:Var ut en vända igen och såg att tempmätaren ligger konstant på klockan 3. Kan det vara något fel på tempgivaren ändå fast visaren på instrumentpanelen visar rätt? Det är ju trots allt en felkod på den (A7 1-2-2).
Med 1-2-2 så tar bilen för lång tid på sej att bli varm. Termostaten ska bytas mot en som inte står lite öppen.
av JonnieBack
Då byter jag termostaten och även tempgivaren. Kan detta då ha något med mina höga avgasvärden på HC och CO? Bilen kanske inte har vart varm nog och den har då gått lite för fett så katten inte klarar av att rena fullständigt, kan det stämma?
Användarvisningsbild
av olindh
Börja med att byta termostaten och se om felkoden försvinner. Det kan ha att göra med höga avgasvärden.
av *pettson*
JonnieBack skrev:Då byter jag termostaten och även tempgivaren. Kan detta då ha något med mina höga avgasvärden på HC och CO? Bilen kanske inte har vart varm nog och den har då gått lite för fett så katten inte klarar av att rena fullständigt, kan det stämma?
Det resonemanget stämmer.
av JonnieBack
Var och köpte en ny termostat idag och har även bytt den. Passade på att kolla oljestickan för att kolla om allt stog rätt till, men det gjorde det inte alls. Stickan var helt torr.

Efter första besiktningen jag åkte in och fick bakslag för avgasvärderna bytte jag olja. Har sen dess åkt 75 mil och kunde nu fylla i 1,5 liter olja. Ingen synlig oljeläckage syns runt och under motorn. Kan det vara så att någon/några kolvringar har gjort sitt? Detta borde väl då även förklara dem höga avgasvärderna... Finns det någon annan packning eller något som kan vara dålig?
av *pettson*
Du sa att du kopplat ur vevhusventilationen. Men har du kollat så att det verkligen är ett flöde igenom den? För dom förträngningar som blir skapas inne vid motorblocket. Det gör att du kan lossa slangarna utan att det hjälper. Menar är det stopp ut ifrån blocket så spelar det ingen roll om du lossar ute vid insuget.
Gör en ordentlig check genom att ta ned insuget för kontroll/åtgärd. Du har inte många förklaringar till varför den drar så mycket olja, det vi har att välja på är ventiltätningar som just nu är obefintliga, oljeringar som är skadade, eller igentäppt vevhusventilation så oljan inte skrapas bort utan förbränns.
av JonnieBack
Om nu oljan kommer in i förbränningen på någotvis, då bör ju bilen blåröka en hel del vilket jag inte märkt av. Nu kan det också vara så att motorn inte blev helt toppfylld med olja vid bytet, säg att det saknades 0,5 liter men då är det ändå 1 liter på 75 mil. Ska kolla i oljedunken hur mycket det är kvar för att se hur mycket jag fyllde på vid servicen. Får ta ned insuget och kolla. Det borde ju även synas på tändstiften hur dem ser ut.
av JonnieBack
Kollade upp det där med oljan, men det visade sig att jag hällt i 1,5 liter för lite i bilen vid service. Måste ha missat att fylla efter när motorn fyllt upp oljefiltret och övriga utrymmen.

Men jag vet nu vad som är orsaken till mina avgasvärden. Var och köpte en katalysator på Biltema idag. Skruvade ner den andra och skulle dit med den nya, men får se att den inte passar. Är både för lång och fel anslutning. Visade sig att den passade till 96-97 och jag har en 95:a. Fick då se på den gamla att den har vart uppskuren på ovansidan och sen ihopsvetsad igen. Knackade på den och tyckte den lät väldigt ihålig. Släppte in en sten och den rullade så fint ut på andra sidan. Dem tidigare ägarna har alltså tömt ur katalysatorn innan dem sålde den till mig. Har hela tiden tyckt den haft ett burkigt ljud vilket förklarar vart det kommer i från. Man kan ju undra vad dem mer har dolt för fel. Man kan ju trösta sig med att man själv inte alltid vart så ärlig när man sålt bilar :P

Tack för tips Ska ta tag i det i helgen

B230fk saknar kraft

Den verkar vilja fortsätta på två[…]

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]