Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Uppdatering igen: Har nu bytt ut kabeln till tryckvakten och rycken försvann (på 20 minuter provkörning) och allt verkar fungera normalt. Vet ju inte säkert om det var kabeln eller nollad motorstyrning eller nåt annat, men jag är glad tills vidare iaf!

Tack för svaren! :D
av *pettson*
Om rycken försvann så var det ryck i motorns styrning av nån anledning. Byte av pressostat gör inte att ac:n kopplar in mjukare så att säga :wink: Men oavsett nudå vad man tror och så, verkar problemet vara borta?
Användarvisningsbild
av taxi
En till uppdatering: Nej, efter en timmes körning började det igen, såg på tomgång när jag HÖJDE temp-vreden hur den började klicka i-ur-i-ur osv väldigt snabbt :( Till biltema, inhandlade bladmått och fann att spelet i AC-kopplingen var 0,6 - 0,7 mm. Mätte med varm motor men AC:n hade då inte använts på ca en timme, duger mätningen ändå månntro?

Så nästa steg blir nu en omfattande sökning på "schimsning"! Om det inte finns bättre ideer?

Tack för att ni orkar med mig! :D
Användarvisningsbild
av Severin
Du skrev tidigare "vid låga jämna hastigheter", vilken hastighet pratar vi om?

Min krånglade förut med att den slog ifrån vid varm väderlek och den ryckte en aning men då va spelet på ca 1mm, efter schimsning så hamnade spelet på ca 0.4mm och den gick hela sommaren som den skulle och jag tyckte eller inbillande mig att rycken va borta.

Att den kopplar in/ur ofta nu är inte så konstigt för du har väl inte sommarvärme där du bor va? :wink:
Min går inte alls lika länge nu som den gör på sommaren.
Om den gör det vid varmare väderlek så kan det vara lite med gas

Tror inte ett spel på 0.6-0.7 gör att den rycker så mycket som du beskriver eller kopplar in/ur så ofta som du beskriver, hur gjorde den på sommaren -09?
Användarvisningsbild
av taxi
...Har läst runt lite, börjar undra om felet är elektriskt i alla fall?
Att det funkar perfekt ena stunden för att nästa slå i och ur på ett smattrande sätt verkar inte stämma in till 100% på hur symptomen av för stort spel i magnetkopplingen visar sig?

Sen var väl mitt spel (ca 0,7 mm) på yttre gränsen, men inte så farligt ändå? Synd att jag inte kunde mäta när magnetkopplingen var varm, om den nu inte SKA mätas kall? Eller så kall den kan bli med varm motor bredvid.. :?:
Användarvisningsbild
av taxi
Såg inte ditt inlägg Severin! Det blir tydligt i låga hastigher, men det verkar inte spela någon roll.
Den fungerade utan att jag märkte nåt förra sommaren :D Men ska man mäta kopplingsspelet vid varm kompressor/koppling? Spelar det nån roll?
Användarvisningsbild
av Severin
Ärligt så tror jag det inte spelar nån roll och symtomen vid för stort spel har du inte, däremot så är symtomen på för lite gas att den kopplar ur/in ofta men du får tänka på att det är inte särskilt varm nu heller.

Menar du verkligen att det smattrar om kopplingen? Det får du nog snart ett större spel, normal inkoppling en sommardag är 3ggr i minuten
Användarvisningsbild
av taxi
Öh.. Ja, efter en lång tur då jag kände lite snabba ryck under färd, dom känns ju mer vid låg hastighet, sen på tomgång gick den normalt med ECC på behaglig temp, testade att dra ner till kallaste, gick också normalt, vred upp till 28 grader då började kopplingen "smattra". ?:-/
Detta smattrande kan jag tänka mig ge den obehagliga ryckiga gången också
B230fk saknar kraft

Hej Jag har en volvo 940 med en nyrenoverad b230fk[…]

Det är där man skruvar fast dragögl[…]

Nu har jag gjort rent samtliga glidpinnar och lagt[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du äve[…]